nodige veranderingen is het nog steeds een belangrijk pand met grote cultuurhistorische waarde. 'Frans Hals: de oude kapitein Soop en zijn zonen' is geschreven door F. Grijzenhout. De Nederlandse schilder Frans Hals heeft talrijke portretten geschilderd. Er zijn er nog steeds veel niet van geïdentificeerd. Die identificatie is moei lijk omdat Hals vaak geen jaar van vervaardiging of leeftijd van de geportretteerde aangaf, en er ook dikwijls geen attribuut aanwezig was dat het beroep van de afgebeelde persoon kon plaatsen. De auteur onderzoekt portretten van kapitein Jan Hendricksz Soop en diens zonen Jan, Floris en Pieter Soop, die zich onder andere bevinden in musea in Sao Paulo in Brazilië, Dresden en Den Haag. Het driemaandelijks tijdschrift van het Neder lands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel erfgoed, Immaterieel erfgoed (2015, 1), bevat arti kelen over het Oeteldonks Carnavalsmuseum, het Oeteldonks volkslied, de Passiespelen in Tegelen, en het behoud van de woonwagencultuur. Het Oeteldonks Carnavalsmuseum is het enige museum in Nederland dat volledig op carnaval is ingericht: het gaat open om precies 13.11 uur en sluit om 17.11 uur, en op de elfde van de elfde maand wordt om 11.11 uur bekendgemaakt waar carnaval dit keer over zal gaan. Het feest van Vastenavond behoort tot de oudste tradities in Europa. In 2014 is Hét Carnavalsboek verschenen (auteurs T. Fransen en S. Mattheijssen), en in dit nummer wordt uitgebreid ingegaan op de inhoud van dat boek. Op de eilanden van Caribisch Nederland wordt ook gewerkt aan de inventarisatie van het immaterieel erfgoed en een van de tradities die zeker meedingen naar een plaats op de inventaris is de 'baricultuur'. Een bari is een trommel gemaakt van een vat, bespannen met een dieren- vel, en die trommel vormt het middelpunt van een levendige traditie waarbij alle bijzondere gebeurtenissen van het voorbije jaar bezongen worden. M. Knol vertelt er bijzonderheden over. Van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde te Gent ontving het Zeeuws Genootschap de Verslagen Et Mededelingen (2013, 2-3), naar aanleiding van de tweehonderdste geboortedag van Hendrik Conscience helemaal aan deze auteur gewijd. Consciences betekenis wordt vaak beperkt tot zijn faam als literator en zijn plaats in de literatuurgeschiedenis, maar eigenlijk is zijn rol op het vlak van de politiek ook heel belangrijk geweest: hij heeft veel invloed gehad op het politieke bewustzijn van radicale Vlaamse socialisten in de twintigste eeuw (M. Beijen). Ch. Berg bewijst dat Conscience ook een belangrijke functie had in de opbouw van de moderne Franstalige literatuur in België. Consci ence stelde zich meestal wantrouwig op ten opzichte van de moderne geïndustrialiseerde maatschappij, maar over de verworvenheden van de geneeskunde schreef hij een enorme lofzang in het boek De jonge dokter (P. Pelckmans). L. Renders geeft een analyse van Batavia (1858), een roman waarin de overwinning van de Nederlanders op de Javanen en de uitbouw van het Nederlandse koloniale rijk in Oost-Indië wordt verheerlijkt. Veel aandacht gaat natuurlijk uit naar Consci ences bekendste werk: De leeuw van Vlaenderen (1838). Vanaf 1840 tot aan het einde van de negentiende eeuw was Conscience ongetwijfeld Vlaanderens succesvolste literaire exportproduct. In de twintigste eeuw werd De leeuw zelfs drie maal bewerkt voor jonge lezers, en J. van Coillie onderzoekt de verschillen in benadering door de drie auteurs. Het jaarboek van de Koninklijke oudheidkundige kring van het Land van Waas, Annalen (2014), bestaat uit twee delen. Het eerste deel bevat arti kelen van verschillende auteurs. Het tweede deel, Toen den Duitsch kwam. Het Waasland tot de Duitse bezetting (augustus-oktober 1914] - deel II, is geschreven door H. de Looze. Het is het zoveel ste verslag over de ellende door Wereldoorlog I veroorzaakt, maar voor bewoners van en geïnte- Aanwinsten 77

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2015 | | pagina 33