nodige veranderingen is het nog steeds een
belangrijk pand met grote cultuurhistorische
waarde.
'Frans Hals: de oude kapitein Soop en zijn
zonen' is geschreven door F. Grijzenhout. De
Nederlandse schilder Frans Hals heeft talrijke
portretten geschilderd. Er zijn er nog steeds veel
niet van geïdentificeerd. Die identificatie is moei
lijk omdat Hals vaak geen jaar van vervaardiging
of leeftijd van de geportretteerde aangaf, en er
ook dikwijls geen attribuut aanwezig was dat het
beroep van de afgebeelde persoon kon plaatsen.
De auteur onderzoekt portretten van kapitein Jan
Hendricksz Soop en diens zonen Jan, Floris en
Pieter Soop, die zich onder andere bevinden in
musea in Sao Paulo in Brazilië, Dresden en Den
Haag.
Het driemaandelijks tijdschrift van het Neder
lands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel
erfgoed, Immaterieel erfgoed (2015, 1), bevat arti
kelen over het Oeteldonks Carnavalsmuseum, het
Oeteldonks volkslied, de Passiespelen in Tegelen,
en het behoud van de woonwagencultuur. Het
Oeteldonks Carnavalsmuseum is het enige
museum in Nederland dat volledig op carnaval is
ingericht: het gaat open om precies 13.11 uur en
sluit om 17.11 uur, en op de elfde van de elfde
maand wordt om 11.11 uur bekendgemaakt waar
carnaval dit keer over zal gaan. Het feest van
Vastenavond behoort tot de oudste tradities in
Europa. In 2014 is Hét Carnavalsboek verschenen
(auteurs T. Fransen en S. Mattheijssen), en in dit
nummer wordt uitgebreid ingegaan op de inhoud
van dat boek.
Op de eilanden van Caribisch Nederland
wordt ook gewerkt aan de inventarisatie van het
immaterieel erfgoed en een van de tradities die
zeker meedingen naar een plaats op de inventaris
is de 'baricultuur'. Een bari is een trommel
gemaakt van een vat, bespannen met een dieren-
vel, en die trommel vormt het middelpunt van
een levendige traditie waarbij alle bijzondere
gebeurtenissen van het voorbije jaar bezongen
worden. M. Knol vertelt er bijzonderheden over.
Van de Koninklijke Academie voor Nederlandse
Taal- en Letterkunde te Gent ontving het Zeeuws
Genootschap de Verslagen Et Mededelingen (2013,
2-3), naar aanleiding van de tweehonderdste
geboortedag van Hendrik Conscience helemaal
aan deze auteur gewijd. Consciences betekenis
wordt vaak beperkt tot zijn faam als literator en
zijn plaats in de literatuurgeschiedenis, maar
eigenlijk is zijn rol op het vlak van de politiek
ook heel belangrijk geweest: hij heeft veel
invloed gehad op het politieke bewustzijn van
radicale Vlaamse socialisten in de twintigste
eeuw (M. Beijen).
Ch. Berg bewijst dat Conscience ook een
belangrijke functie had in de opbouw van de
moderne Franstalige literatuur in België. Consci
ence stelde zich meestal wantrouwig op ten
opzichte van de moderne geïndustrialiseerde
maatschappij, maar over de verworvenheden van
de geneeskunde schreef hij een enorme lofzang in
het boek De jonge dokter (P. Pelckmans).
L. Renders geeft een analyse van Batavia
(1858), een roman waarin de overwinning van de
Nederlanders op de Javanen en de uitbouw van
het Nederlandse koloniale rijk in Oost-Indië wordt
verheerlijkt.
Veel aandacht gaat natuurlijk uit naar Consci
ences bekendste werk: De leeuw van Vlaenderen
(1838). Vanaf 1840 tot aan het einde van de
negentiende eeuw was Conscience ongetwijfeld
Vlaanderens succesvolste literaire exportproduct.
In de twintigste eeuw werd De leeuw zelfs drie
maal bewerkt voor jonge lezers, en J. van Coillie
onderzoekt de verschillen in benadering door de
drie auteurs.
Het jaarboek van de Koninklijke oudheidkundige
kring van het Land van Waas, Annalen (2014),
bestaat uit twee delen. Het eerste deel bevat arti
kelen van verschillende auteurs. Het tweede deel,
Toen den Duitsch kwam. Het Waasland tot de
Duitse bezetting (augustus-oktober 1914] - deel II,
is geschreven door H. de Looze. Het is het zoveel
ste verslag over de ellende door Wereldoorlog I
veroorzaakt, maar voor bewoners van en geïnte-
Aanwinsten
77