ogen staat. Voldoen aan menselijke behoefte, dat
is de taak voor de architect, die daarbij zoveel
mogelijk gebruik dient te maken van een pure,
zakelijke en eenvoudige vorm, waarbij de draag
constructie leidend is voor de functionele inde
ling en de vormgeving van de gevels. Dit bena
drukt Kloos ook in enkele voordrachten die hij
houdt.
Bovendien wordt hij in 1942 aangesteld als
docent op het Instituut voor Kunstnijverheidson
derwijs, op voordracht van directeur Mart Stam.
Helaas wordt deze school op last van de Duitse
bezetter in 1944 alweer gesloten.
Nadat ook het noorden van Nederland is
bevrijd, begint de volgende fase in Kloos' leven:
hij opent een bureau in Zeeuws-Vlaanderen. Tus
sen 1946 en 1952 werkt hij aan ontwerp en uit
voering van de uitbreiding van rusthuis Rozen-
oord in Sluis. Achter de bestaande villa voorziet
zijn ontwerp in twee lage vleugels, inclusief eet
zaal en collectieve voorzieningen. Ook kent de
uitbreiding een eigen ingang aan de tuin, waar
door deze nadrukkelijk een zelfstandige statuur
krijgt. Aan de zuidzijde van het blok met bewo
nerskamers wordt de gevel verlevendigd met
grote balkons die aan een gemetselde scheidings
wand zijn opgehangen en worden ondersteund
door een vrijdragende betonbalk. Deze balkons
zijn twee aan twee gekoppeld, zodat een rustig
ritme in het lange gevelfront wordt bewerkstel
ligd. Op die manier ontstaat een uitgesproken
gevel, die gebaseerd is op de woonfunctie aan de
zongevel (inclusief brede openslaande deuren) en
een beeld dat vrijwel geheel wordt opgebouwd uit
constructieve bouwelementen.
In diezelfde periode maakt Kloos kennis met
de familie Van den Broecke, via een van de doch
ters, Emmy die op dat moment studeert aan de
Rietveld-academie waar zij Kloos als docent
heeft. Zij introduceert hem bij haar ouders die in
huize Ceres aan de Weststraat in Aardenburg
wonen. De heer en mevrouw Van den Broecke
zien een grote renovatie van het in de oorlog
zwaar getroffen huis onder leiding van Kloos wel
zitten, maar gaandeweg blijkt het niet haalbaar
alle schade aan het huis te herstellen. Ondertus
sen ontwerpt hij een rij losstaande villa's aan de
Herendreef in diezelfde plaats. Maar de gemeen
teraad acht deze huizen in modernistische stijl
een te groot contrast met de oude bebouwing en
de wederopbouwstijl waarin de kern van het
Wat overbleef van het huis van de familie Van den Broecke
in de Weststraat in Aardenburg, 1944. Foto A.M. van den
Broecke.
De schuilkelder van de familie Van den Broecke in de West
straat in Aardenburg, 1944. Foto A.M. van den Broecke.
100 Architect J.P. Kloos