Zeeland 25.1 3 déri had in 1854 een toestel met vier lenzen ont worpen. Daarmee konden met één belichting vier dezelfde negatieven op een plaat worden gezet. Bij het afdrukken van de plaat verkreeg men vier identieke portretten c.q. cartes de visite. Door de relatief lage prijs was deze methode na 1860 snel populair geworden. Naast cartes de visite en portretten kon Bauer portretten vervaardigen in olieverf. Deze nieuwe techniek had hij ontwikkeld in samenwerking met de kunstenaar J. Merlier in Brussel. Volgens Bauer waren deze portretten zo geslaagd dat er direct na de eerste proef al een tiental was besteld door Goese kunstminnaars. In de Goessche Cou rant van 5 november 1869 werd lovend over deze portretten geschreven. Men durfde dan ook het atelier van de heer Bauer voor deze nieuwe tech niek aan te bevelen. Bauer wisselde in 1870 in Goes nogmaals van atelier. Het werd nu ondergebracht in het meubel magazijn van Thewes in de Magdalenastraat. Het nieuwe atelier, met een glazen dak, was elegant ingericht en dagelijks geopend van acht uur 's morgens tot vijf uur 's middags. Later moest Bauer dit corrigeren: bij regenachtig weer tot drie uur. In dit atelier vervaardigde hij onder andere salonportretten a la Salomon te Parijs - ook een nieuwe methode - en portretten geschilderd in olie- en aquarelverven en noemde hij zich "artiste photographe". Middelburg In 1872 vatte Bauer het plan op om naast zijn fotografisch atelier in Goes een tweede in Mid delburg te openen dat naar de nieuwste eisen van de tijd zou worden ingericht. Hij hoopte daar het zelfde vertrouwen te ondervinden als hij in Goes genoot. Tevens vroeg hij in Middelburg een woning of onderhuis te huur, met vrij gebruik van een tuin, liefst op goede stand. In november dat jaar liet hij weten dat hij zich als fotograaf had gevestigd in het atelier en de woning van wijlen H.H. Roelse (1832-1872), Dam Zuidzijde G 92 te Middelburg. Roelse was de eerste in Middel burg die met fotografie in zijn levensonderhoud voorzag en had in 1862 zijn atelier verbouwd en voorzien van een houten constructie die de Kui- Links: de prinsen en prinsessen Von Wied in Zeeuwse hoeren dracht. Foto C.W. Bauer, 1889. ZA, ZG, ZI, aanwinst 352-196. perspoort overspande. Bauer zou hier op dinsdag, woensdag en zaterdag van 's morgens 10 tot 's middags 2 uur werkzaam zijn. De andere dagen was hij in Goes. Men kon bij hem terecht voor het laten maken van foto's vanaf medaillon tot levensgroot, naar de laatste uitvindingen. Lange Burg, Middelburg, ca. 1900. Foto C.W. Bauer. ZA, ZG, Z1, aanwinst 1052. Vanaf 1876 was Bauer dagelijks werkzaam in Middelburg. Hij volgde de ontwikkelingen in de fotografie en ging over tot het vervaardigen van foto's in kooldruk (procédé de carbon) die door tijd noch licht werden aangetast. Daarnaast beval hij zichzelf aan voor het vervaardigen van gere toucheerde en geglaceerde foto's, tot levensgroot formaat. In 1879 verhuisde zowel het gezin Bauer als het atelier naar de Sint Janstraat H 202 in Mid delburg. Een verslaggever van de Middelburgsche Cou rant nam in 1891 een kijkje in het nieuwe atelier dat Bauer achter deze woning had laten bouwen. Hij was vol lof. Het atelier was in steen opgetrok ken en op artistieke wijze ingericht. Het dak was De fotograaf Bauer

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2016 | | pagina 5