niet, zoals tot op dat moment toegepast, geheel van glas. Het licht viel slechts van één kant en tot de helft van het atelier naar binnen. Hierdoor werd een goede belichting van de te fotograferen objecten of personen verkregen. De nieuwste apparatuur was aanwezig. Tevens paste Bauer de belangrijkste uitvindingen op fotografisch gebied toe, zoals snelwerkende droge platen. In het nieuwe atelier werkte hij op fotochromatische wijze, hetgeen fraaie foto's opleverde. Men kon ook zogeheten genreportretten laten maken van zowel volwassenen als kinderen in Zeeuwse kle derdracht. Daartoe was er keurige boerenkleding voorhanden en ook voor het kleden zelf kon gezorgd worden. Voor deze service moest wel vooraf contact worden opgenomen. Bauer bleef zijn werkgebied uitbreiden. Naast dat in Middelburg opende hij in 1883 ook een atelier in Vlissingen, aan de Dokkade L 107. Dit atelier was net als dat in Middelburg bij iedere weersge steldheid dagelijks geopend. Bauer stelde hier een vertegenwoordiger aan omdat hij zelf alleen dinsdag, vrijdag en zondag persoonlijk aanwezig De Goese kolfclub waarvan Bauer in 1866 lid werd, hield sociëteit in de Prins van Oranje waar Bauer op dat moment zijn atelier had. Foto C.W. Bauer, 1866, ingekleurd. Gemeentearchief Goes, HTA. Meisjes uit Westkapelle. Foto C.W. Bauer, 1894, ingekleurd door J.H. Hollestelle. Zeeuws Museum, collectie ZG. Vlissingen De fotograaf Baue

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2016 | | pagina 6