Zeeland 25.1
was. Door de nieuwste instrumenten en een grote
verscheidenheid van stoffage kon hij ook in dit
atelier alles vervaardigen wat op dit gebied ver
langd werd. Zo paste hij "kooldrukphotografie"
toe op porselein, een aardig sinterklaascadeau. In
Nederland was email- en porseleinfotografie na
1862 een rage geworden.
In november 1885 brak er brand uit in Bauers
Vlissingse atelier. Door de aanwezigheid van
brandbaar materiaal kon het vuur zich snel uit
breiden, maar van alle kanten stroomde hulp toe
zodat de brand al spoedig geblust was. Hoewel de
schade groot was, kon er nog wel gewerkt wor
den. Desondanks besloot Bauer zijn atelier te ver
plaatsen. In januari 1886 kocht hij een stukje
grond aan de Badhuisstraat in Vlissingen om er
een woning en atelier te bouwen. Aan het eind
van dat jaar waren huis en atelier gereed. De
woning werd verhuurd. Het nieuwe atelier was
dagelijks geopend. Bauer was dinsdag, vrijdag en
zondag persoonlijk aanwezig. De andere dagen
nam de heer Muns de zaken waar.
Opdrachten
Nog maar net in Goes gevestigd, kreeg Bauer
samen met de fotografen Pieter Oosterhuis (1816
1885) en Dirk Niekerk (1824-1885) in 1867
opdracht tot het vastleggen van de waterstaat
kundige werken ten behoeve van de aanleg van
de Zeeuwse spoorlijn. Zijn leven lang heeft Bauer
van de Waterstaat opdrachten ontvangen om dit
soort grote projecten in heel Nederland te foto
graferen.
Een andere belangrijke opdracht was het foto
graferen van de Grote Kerk in Veere. Met de inva
sie van de Engelsen in 1809 had dit gebouw zijn
functie als kerk verloren. Het had allerlei bestem
mingen gehad: hospitaal, kazerne, bedelaarswerk
huis en opslagruimte. In het gebouw waren de
ramen dichtgemetseld en vier vloeren met negen
zalen aangebracht. De vesting Veere werd in 1861
opgeheven en het rijk bood de kerk te koop aan
aan de kerkelijke gemeente. Een wetsontwerp voor
de verkoop werd in 1874 bij de Tweede Kamer
De Loskade te Middelburg. Foto C.W. Bauer, ca. 1900. ZA, ZG, ZI, aanwinst 1057.