trok toen ook nog Karel VIII van Frankrijk zijn handen af van de opstand, waardoor de meeste Vlaamse steden zich gedwongen zagen om vrede te sluiten. Alle Vlaamse steden? Nee, in Gent bleef het onrustig en ook Sluis, op dat moment de belangrijkste voorhaven van Brugge, legde zich niet bij de vrede neer. Nog drie jaar lang wist men zich hier te verzetten tegen Maximiliaan. Kapers Het verzet van de Sluizenaren speelde zich, zeker na 1489, voornamelijk af op het water. Vooral aan de Vlaamse kant waren er vele kapers actief die het de tegenstander zo moeilijk mogelijk probeer den te maken. De kern van actieve kapers lijkt vanaf het begin van de opstand uit voornamelijk Vlaamse vissers en handelaren te hebben bestaan, die hun eigen beroep voor een korte periode staakten om zich te verrijken op zee. Dit is ook terug te vinden in de beeldvorming in Hol land van de op zee actieve opstandelingen. Zo had men het in de eerste jaren van de opstand regelmatig over "die Vlamingen ende andere quaetwillende" in de Staten van Holland als men over de op het water actieve opstandelingen sprak. De "andere quaetwillende" bestonden uit groepen mensen die zich om verschillende redenen had den aangesloten bij de opstand. Een grote groep vormden de Hoekse bannelingen uit Holland, die in de Tweede Vlaamse opstand een kans zagen om de machtsverhoudingen in Holland in hun voordeel te doen omslaan. Zowel deze Hoeken als de Vlamingen zelf hadden voor een belangrijk deel politiek-ideologische motieven voor hun handelswijze ten opzichte van hun vijanden. Heel anders lag dit voor een derde groep die de opstand al vrij snel aantrok, die van de vrijbui ters. Het is bekend dat zowel Franse als Deense schepen actief waren vanuit Sluis. Voor hen speelden ideologie en politiek veel minder een rol; zij waren veel meer geïnteresseerd in hun eigen gewin. Met kaperbrieven, verstrekt door de Vlaamse regentschapsraad, maakten zij de Neder landse wateren onveilig. Hoewel de wateren waar deze kapers in actief waren zich uitstrekten van het noorden van Hol land tot het zuiden van Vlaanderen, concentreer den de meeste conflicten zich op de Vlaamse en Zeeuwse kust en dan met name rond het Zwin en de Schelde, waaraan de grote handelssteden Brugge en Antwerpen lagen. De Scheldedelta was een van de terreinen waar de vijandelijkheden Kaart van Zeeland uit 1573 van Christian Sgrooten. Hoewel ze van ruim een eeuw na de Tweede Vlaamse opstand dateert, geeft de kaart een mooi beeld van de belangrijkste wateren waarin de kaapvaart zich afspeelde. Door verzanding van het Zwin was het voor diepliggende schepen al in 1488 niet meer mogelijk om Brugge te bereiken, wat het belang van Sluis verklaart. 54 Die van der Sluy:

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2016 | | pagina 12