Boekbesprekingen Johannes Goedaert 1617-1668. Fijnschilder en entomoloog. Samengesteld door Kees Beaart, met medewerking van Pau Heerschap, Johannes Her man Buma, Fred G. Meijer, Frans Laurentius en Chris Teulings. Uitgave: redactie Nehalennia z.p., 2016, 182 pp., geheel in kleur geïllustreerd. ISBN 978-90-805985-6-0. Prijs 17,50 "Johannes Goedaert 1617-1668. Fijnschilder en entomoloog." Dat is alles wat er op het boek staat, er is geen auteur en dat is niet alleen merkwaar dig maar ook niet zo handig is als men boeken op auteur wil rangschikken. Eerst binnenin staat "samengesteld door Kees Beaart"; dat is de initia tiefnemer van de Goedaert-tentoonstelling die op 19 november 2016 werd geopend in het Zeeuws Museum te Middelburg. Het blijkt dat we te maken hebben met een mooi uitgevoerd boekje dat bestaat uit bijdragen van diverse auteurs met Kees Beaart als initiatiefnemer en stimulerende kracht. Na een inleiding door Pau Heerschap (zonder vermelding wie dit is) volgt een gedicht van de voormalige Middelburgse stadsdichter J.H. Buma over Goedaert, maar opgedragen aan Kees Beaart. Daarna volgt het eigenlijke werk dat uit zeven hoofdstukken bestaat. Dat begint met een schets van Kees Beaart over Johannes Goedaert "in de lijst van zijn tijd". Een tijd die gedeeltelijk nog in de Tachtigjarige Oorlog valt en waarin grote geesten grote onzin konden debiteren door slechts oude teksten te reproduceren. Zelf onder zoek doen was niet gebruikelijk en al helemaal niet aan insecten. Maar uitgerekend dat is wat Goedaert deed. Hier leren we ook dat hij opgeleid werd tot fijnschilder en dat zijn beroemde ento mologische werk Metamorphosis Naturalis uit 1660 stamt en niet uit 1662 zoals algemeen wordt gesteld. Daarna bespreekt de kunsthistoricus Fred G. Meijer Goedaert als tekenaar en schilder. Dan blijken er slechts acht landschapstekeningen, drie bloemstillevens en vijf landschappen in olieverf te zijn overgebleven, die hier alle paginagroot worden afgebeeld en besproken. De kunsthande laar Frans Laurentius doet in enkele pagina's ver slag van zijn onderzoek naar het papier waarop de diverse delen van de Metamorphosis zijn gedrukt. Dit vooral aan de hand van watermerken in het papier. De aard van het papier van Goed- aerts boek blijkt informatie te geven over het werk van de verschillende uitgevers en ook over de vraag of er voor de verschillende edities opnieuw afdrukken van de illustraties werden gemaakt. Maar waarom zijn die watermerken er eigenlijk, en door wie werden ze aangebracht? Goedaert was als fijnschilder lid van het Sint Lucasgilde en de penningkundige Chris Teulings behandelt de vraag welk nummer er op zijn gilde- penning stond. Hoewel blijkt dat deze vraag niet beantwoord kan worden levert dit toch een boei ende numismatische bijdrage op. Er is een uitge breide beschrijving van het Sint Lucasgilde. De boekdrukkers, boekbinders en boekverkopers maakten zich in de loop van de zeventiende eeuw van dit gilde los om zich, evenals in die tijd in Amsterdam, in een zelfstandig gilde te verenigen. Van pagina 51 tot 74 behandelt Kees Beaart de entomoloog Goedaert, zijn manier van werken en zijn driedelige werk Metamorphosis Naturalis waarin voor het eerst de gedaanteverwisseling van insecten wordt gepresenteerd. Via letterlijk uit Metamorphosis overgenomen en dus niet her taalde teksten wordt nogmaals benadrukt dat het hierbij om origineel eigen werk gaat en niet om gekopieerde informatie. Die originele teksten blij ken inderdaad nog goed te begrijpen. Door bij voorbeeld rupsen op te kweken tot vlinders ont dekte Goedaert de metamorfose der insecten. Dankzij zijn grote tekenvaardigheid kon hij de verschillende stadia fraai op ware grootte afbeel den. Een aantal voorbeelden daarvan wordt in het boekje getoond en in detail besproken. Daaronder voor het eerst ook een afbeelding van een uitge- kweekte sluipwesp, waarvan Goedaert de beteke nis echter niet begreep. Van Metamorphosis Naturalis zijn tussen 1660 en 1669 drie delen verschenen die door Goedaerts vriend de predikant Johannes de Mey vertaald zijn in het Latijn en in het Frans. Van het eerste deel zijn zelfs drie drukken versche- 32 B o e k b espreki n g e

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2017 | | pagina 34