plaatsing stuiten. Toch lijkt het wel alsof de Zeeuwse steden belangrijk en voordeelrijk blij ven, maar dat is schijn die bedriegt. Ondertussen slaat de wijzer uit naar agrarische productie die pas aan het licht komt in de hoofdstukken 3 en 4. Ondertussen kom je heel wat aan de weet over de historie van steden in onze contreien die je beeld ineens in een totaal ander licht zetten. In de hoofdstukken 3 en 4 komt de kwestie aan de orde van de grootschalige ingrepen, voor namelijk in de industriële negentiende eeuw. Er zijn dan dus meer dingen aan de hand dan alleen de vermeende rivaliteit tussen havens: er komt kennis bij kijken. Plotseling is de vraag wat we (als natie, op landelijk niveau dus) er weten schappelijk mee winnen als we ergens gaan ingrijpen. Een vraag die zich eerder wel voor deed, maar dan toch vooral in politieke zin. Nu gaat het om werkelijk wetenschappelijke inzich ten, en vooral statistieken. Een echte eyeopener voor wie zich voorbereidt op hedendaagse vraag stukken. Niet langer is de economische factor als enige van belang. Zeeland mist vaak de boot omdat er simpelweg niets meer aan de hand is dan de vraag of de economie van een bepaalde haven of een bepaalde regio gestimuleerd kan worden. Niet voor niets ging de ontwikkeling van Vlissingen uiteindelijk niet door. Anders dan Auke van der Woud in zijn boek Een nieuwe wereld komt Meyer hier tot de conclusie dat niet alleen het interne falen van de Vlissingse haven incrowd of het weifelen van het provinciaal bestuur, maar de hele politieke kennissituatie zodanig slecht was dat een tamelijk eenvoudig (maar riskant!) initiatief in Rotterdam (onmiddel lijk gevolgd door een zelfde maar minder voor de hand liggend plan in Amsterdam) plotseling hogere ogen gooide. Niet voor niets verkiest de regering een plan als de Zuiderzeewerken omdat daarmee veel meer kansen en 'nationale trots' binnengehaald kunnen worden dan een soortge lijk plan voor de Zeeuwse Delta. Dat krijgt pas weer urgentie vanuit de stormramp in 1953. Dan kan men er niet meer omheen, maar belangrijker: dan liggen er nieuwe kansen die er eerst niet waren. Iets soortgelijks geldt voor de overweging om de Oosterscheldekering transparant te maken in plaats van helemaal dicht. Daar zouden heden daagse lobbyisten gebruik van moeten maken, want vandaag de dag is die afweging niet wezen lijk anders! Ook nu worden diezelfde afwegingen gemaakt voor het besteden van grote sommen geld aan waterbouwkundige werken, al worden die veelal voorbereid aan de hand van prijsvraagontwerpen. Voor onze provincie een teken aan de wand: alle actuele prijsvragen gaan over andere vraagstuk ken en locaties dan die in onze provincie. Wie zich afvraagt waarom de ontpoldering van de Hertogin Hedwigepolder en de bebouwing van de kuststrook zo'n lage bestuurdersaandacht te zien geeft, leze dit boek. Niet dat die twee zaken erin aan bod komen; dat is niet het geval. Maar omdat het boek duidelijk maakt op welke wijze dit soort besluiten tot stand komt en welke beoogde doelen daarbinnen een rol spelen. Erg leerzaam! Johan de Koning Directeur architectenbureau Laboratorium voor Architectuur, Middelburg Ireen Schmid, Rond de Goese vesten. Hoe Goes anderhalve eeuw geleden modern werd, Goes 2016, 120 pp., ISBN 978-90-71937-45-3. Prijs 19,95 Wie van oude prentbriefkaarten houdt komt in dit boek aan zijn trekken. In tegenstelling tot de deeltjes uit de serie In oude ansichten, die een ratjetoe van oude ansichtkaarten over verschil lende dorpen en stadjes bevatten, is dit werk gecentreerd rond een thema. Aan de hand van foto's, waarvan het merendeel uit de collectie van de schrijver zelf komt, wordt de groei van Goes vanaf de tweede helft van de negentiende eeuw in beeld gebracht. Het resultaat is een fraai werk, zoals we dat gewend zijn van boekhandel/uitgeverij Het Paard van Troje, die zijn sporen op dit gebied inmiddels ruimschoots heeft verdiend.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2017 | | pagina 39