oude offerandes; dat geeft ook meteen de authen ticiteit aan. De familie raadpleegt de voorouder voor de meeste dagelijkse handelingen als koken, de visvangst, het weer of bij op reis gaan. Zolang het beeldje stilstaat is er niets aan de hand, maar als het omvalt of licht beweegt, of de mensen denken dat het beweegt, dan is dat een slecht teken. De voorouderbeeldjes staan in het huis op een speciale plaats. Op de Leti-eilanden is dat de huiszolder. In de gevel van de zolder is een ope ning aangebracht met een speciaal luikje waar de ziel naar binnen kan komen. Op de Tanimbar- eilanden staan ze op een speciaal familiealtaar, de tavu. Op de zolder of op de tavu staan meer dere voorouderbeeldjes bij elkaar, het is de cen trale plaats voor alle kostbaarheden en erfstuk ken van de familie. Interessantste nummers Mannelijk voorouderbeeld met afgebroken hoofddeksel en een i ngelegd oog, hoogte 32,2 cm. ZM, ZG, nr. 3600-Z-4250. als lichaam en als identiteit. In de literatuur wordt die tweedeling ook weergegeven als lichaam en ziel. Na de dood vergaat het lichaam, maar de ziel van de dode blijft achter en zwerft korte tijd rond totdat deze definitief naar het dodenrijk vertrekt. De veronderstelling is dat het dodenrijk vlakbij is, niet ver van de wereld van de levenden, op een onbewoond eiland of een rif. De voorouderbeeldjes moeten aanlokkelijk zijn en de ziel van de voorouder verleiden nog een lange tijd in het houten beeld te blijven wonen, bij de familie. De levende familieleden kunnen via het beeldje communiceren met de dode en zo langer profiteren van diens kennis en wijsheid. Het is voor de levenden zaak om de doden gunstig te stemmen en te voorkomen dat ongeluk de familie treft. In een schaaltje voor het beeld of, zoals op Tanimbar, in het beeld worden offerandes gelegd van bloemen, planten en palmwijn. Soms zijn op het beeld nog resten van pigment te zien van Hoe komt Adam Rademaker aan de beeldjes? Tot in het begin van de twintigste eeuw laten achter blijvende familieleden voorouderbeeldjes snijden. Op het moment dat zij ontdekken dat het beeldje niet meer functioneert omdat de ziel naar het dodenrijk is vertrokken, heeft het geen waarde meer. Het kan vernietigd worden. Een andere mogelijkheid is weggeven of verkopen. Maar dat kan ook onheil betekenen. Een groot deel van de beeldjes is vernietigd in de tijd dat het geloof in de voorouderbeelden verboden was. Van der Wolk meldt in 1919 dat het geloof in de voorouderbeeldjes is veranderd en verwaterd. Ze worden alleen nog maar gedragen als talisman of symboliseren bescherming en veiligheid. Hij heeft beeldjes gezien hangend in schuren en aan bomen en bij rijstvelden waar ze dienen ter voor koming van misoogsten. Originele voorouder- beelden zijn er niet meer en nieuwe beelden wor den speciaal gemaakt voor de toeristen. In de negentiende eeuw namen Nederlandse bestuurs ambtenaren, militairen, zendelingen, missiona rissen en wetenschappers beeldjes van de Molukse eilanden vooral mee als rariteiten. 70 't Is vol van schatten hier

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2017 | | pagina 34