Aanwinsten juni G.G. Trimpe Burger-Mekking Holland, historisch tijdschrift (2016, 3/4), is een themanummer gewijd aan de vraag hoe de mari tieme identiteiten van Holland tot stand kwamen en evolueerden. M. Mostert vertelt waarom de Angelsaksen de Friezen als archetypische zee vaarders zagen. De rijke internationale handels waar van de Friese zeevaarders gaf daar zeker reden toe, maar ook het feit dat de zeelieden rond de Noordzee elkaar goed konden verstaan kan het succes van de Friezen verklaren. A. van der Zee schrijft over de kaperoorlog die Holland en Zee land tussen 1438 en 1441 uitvochten met de zes steden van het Wendische kwartier, een oorlog die wel beschouwd wordt als een kantelmoment in de relatie tussen Holland en de Hanze. Holland en Zeeland dopten hun eigen boontjes, bouwden en financierden een eigen vloot om de handelsbe langen te beschermen, en dat leidde tot vergroot besef van eigen kracht: vanaf toen werd Holland een echte maritieme natie met een maritiem zelf bewustzijn. Een volgend artikel is 'Een Hollandse mari tieme identiteit als ideologische bouwsteen van de Ware Vrijheid' door G. Rommelse. De republi keinse Pieter de la Court schreef in 1662 een boek - Interest van Holland, ofte gronden van Hollands welvaren - om aan te tonen dat de republikeinse regeervorm die Johan de Witt (1650-1672) voor stond, beter paste bij Holland dan een monarchie, en bij die opvatting hoorde volgens hem een sterke oorlogsvloot. De Witt vond dat de Oranjes in het verleden de vloot verwaarloosd hadden ten gunste van het leger. De la Court wilde met zijn boek aantonen dat de staande oorlogsvloot die De Witt vanaf 1653 liet bouwen zorgde voor de vrij heid van het land, maar hij voegde meteen een flink stuk propaganda toe voor de republiek als regeringsvorm. Van H. Landheer is het artikel 'Van Turfschip tot Tweede Wereldoorlog', over 400 jaar binnen vaart in crisistijd. Landheers onderzoek gaat over de vraag hoe in de afgelopen eeuwen het leger erin slaagde zonder veel eigen middelen massa's troepen en materieel te vervoeren. Het blijkt dat overheden in crisistijd een beroep konden doen op schippers en vrachtrijders. Zij werden tijdelijk in dienst van de overheid gedwongen, en hun schepen werden gevorderd ten behoeve van de oorlogsinspanning, op dezelfde manier als fietsen in de Tweede Wereldoorlog. Door de kans op schade aan hun schepen en de slechte betaling onttrokken de schippers zich zoveel mogelijk aan de gedwongen dienstverlening. De vanzelfspre kendheid van de wetgeving uit het begin van de zeventiende eeuw was aan het eind van de acht tiende eeuw verdwenen. Westerheem, het tijdschrift voor de Nederlandse archeologie (december 2016), geeft speciaal aan dacht aan de Zeeuwse afdeling, die zestig jaar bestaat. Er staan dan ook drie Zeeuwse bijdragen in dit nummer. A. Willeboordse schrijft 'Bericht over het voorgeborchte der kinderen. Kinderpot- ten uit Sint-Anna ter Muiden en elders'. In 2007 stelde paus Benedictus XVI voor het beeld van het voorgeborchte, bestemd voor de zielen van ongedoopte kinderen, niet meer te gebruiken. De zogenoemde kinderpotten, waarin doodgeboren kinderen werden begraven, zijn op meerdere plaatsen in Nederland en Vlaanderen aangetrof fen. Ongedoopte kinderen mochten niet in heilige grond begraven worden, zodat de potten dikwijls aan de rand van een kerkhof gevonden worden. De auteur vertelt over de vondsten, maar vooral over het verhaal erachter: de ongeboren kinderen, de laatmiddeleeuwse kerk, de ouders en verdere familie, de ontdekkers van de potten in de twin tigste eeuw en de moderne mens met zijn vragen daarover. Van B. Silkens en I. Mostert is het artikel 'Non-destructief onderzoek naar mottekastelen op Walcheren. Twee case studies'. De Zeeuwse vliedbergen zijn intrigerende elementen in het Zeeuwse landschap. De meeste zijn in de loop van de tijd verdwenen. De auteurs behandelen twee recente onderzoeken: aan de Bieweg in Zanddijk en aan de Zwanenburgseweg in Oostkapelle. De casestudy's van beide plaatsen laten zien dat door een combinatie van data en veldonderzoek een redelijk helder beeld van de ligging, omvang en 72 Aanwinsten

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2017 | | pagina 36