Zeeuwse kompasrozen Roosanne Goudbeek Een kompas helpt je de koers uit te zetten. Vast onderdeel is de kompasroos, die het kompas ver deelt in windstreken. In de collectie van het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Weten schappen (KZGW) bevonden zich negen scheeps- kompasrozen totdat in 2014 een tiende werd ont dekt. Een zoektocht naar de leveranciers van deze kompasrozen werpt nieuw licht op een tiental Zeeuwse kompasmakers en hun werkzaamheden. Het kompas is een navigatie-instrument om de richting ten opzichte van het noorden te bepalen. De kompasroos was vroeger niets meer dan een cirkel of schijf van karton of papier waarop de windstreken waren aangegeven. Het was lang gebruikelijk deze papieren roos in 32 windstreken te verdelen. Het noorden werd vaak aangegeven met een Franse lelie. De roos kon verder decora ties en de naam van de maker of leverancier bevatten. Het middelpunt van de kompasroos rust op een puntig toelopende pen die is aangebracht in de behuizing van het kompas. Het kompashuis, ook wel ketel genoemd, kan zijn gemaakt van hout of koper. Scheepskompassen hebben een draaiende kompasroos. De roos is dan aangebracht op de lusvormige kompasnaald. Deze naald werd met een magnetische steen of 'zeilsteen' magnetisch gemaakt of 'gestreken'. Aan boord gingen verschillende kompassen mee:1 - Het stuur- of nachthuiskompas in een houten of koperen doos met afdekglazen. De rozen zijn direct vastgemaakt op de kompasnaald of 'schui vend' zodat ze verschoven of 'verlegd' kunnen worden. Onder het stuur- of nachthuiskompas valt ook het hangkompas, waarbij de naald boven de kompasroos ligt. Dit kompas wordt in een beu gel boven de waarnemer opgehangen, die dus van onderen op het kompas kijkt. - Het peilkompas dat beschikt over een vizierin richting waarmee een veraf gelegen punt aan de wal 'in de peiling' genomen kan worden. - Het azimuth-kompas, dat dient om de richting van de zon of een ander punt boven de horizon te bepalen. De kompasnaald richt zich op het magnetisch veld van de aarde. Het magnetische noorden komt echter niet overal op aarde overeen met het geo grafische noorden. Dat was ook in de zeventiende en achttiende eeuw bekend. De afwijking, de magnetische declinatie of variatie, werd door zee lieden betiteld als de miswijzing van het kompas. Gedurende een driehoeksreis naar West-Afrika en het Caraïbisch gebied werd het kompas daarom een paar maal 'verlegd'. De kompasroos werd dan een aantal graden verschoven. Aan boord gingen altijd extra kompasrozen mee. Kompasmakers De hier besproken kompasrozen zijn gemaakt door de voorstelling ervan te graveren in een koperplaat. De gegraveerde lijnen in de plaat wer den ingewreven met inkt en afgedrukt op papier op een etspers (diepdruk). De graveur van de kompasroos is niet dezelfde persoon als de maker of leverancier van de kom passen, maar de kompasmaker zal wel de eige naar van de koperplaat zijn geweest. Wanneer de afdrukken van de kompasroos (bijna) uitverkocht waren, zal de kompasmaker een nieuwe oplage hebben laten drukken. De koperplaten gingen lang mee en waren kostbaar. Het maken en repareren van een kompas was een nauwkeurig werk. De naald moest op de juiste wijze worden gemagnetiseerd en de kom pasdoos moest luchtdicht worden afgesloten. Wie maakten kompassen of, beter gezegd, wie moch ten kompassen leveren? In Middelburg dienden kompasmakers vrij meester te zijn in het Sint-Lucasgilde of in het Kramersgilde. Om zich als vrij meester te kunnen vestigen moesten ambachtslieden in de leer bij een meester in het gilde. Meestal duurde de leer tijd twee a drie jaar. Sinds 1673 was het kompasmakers in Middel burg toegestaan aanverwante zaken te verkopen. Het betrof een scala aan goederen bestemd voor Kompasrozen

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2017 | | pagina 3