tradities op het platteland en de rol die godsdienst en kerk in het verleden speelden. Vrijwel iedere gebeurtenis waarmee een familielid te maken had, wordt aangegrepen om uit te weiden over de 'grotere' historische gebeurtenissen. Zo wordt de watersnoodramp van 1906 gebruikt om uitgebreid uit de doeken te doen hoeveel van dergelijke ram pen de Zeeuwen in het verleden wel niet hebben moeten doorstaan. De mobilisatie van Kees in 1914 wordt gevolgd door een uitgebreid betoog over de aanleiding tot de 'Grote Oorlog'. En zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Het zijn slechts twee voorbeelden uit een lange reeks die de vaart uit het verhaal halen omdat de lezer voortdurend op zijsporen wordt gezet. Mede hierdoor slaagt de auteur er niet in een meeslepend verhaal te schrijven waarin de vele beschreven personen tot leven worden gebracht. In dit opzicht is het boek niet veel spannender dan een gemiddelde genea logische publicatie. Het verschil met een derge lijke studie is echter dat de laatste wetenschappe lijk verantwoord is en zorgvuldig geannoteerd. En ook dat ontbreekt. Hoewel de bronnenlijst indrukwekkend is en de auteur beweert dat ze het nodige archiefonderzoek heeft gedaan, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat haar werkwijze tamelijk eclectisch is. Ik mis veel titels van belangrijke werken (Zwemer, Hoogerhuis, Van den Broeke, Bouman, Priester, Kort) die ze had moeten raadplegen om een historisch verant woord beeld te schetsen van met name de negen tiende eeuw. Hetzelfde geldt voor veel gepubli ceerde, contemporaine bronnen (Broes van Dort, Coronel, Van Renterghem). Nu is het boek vlees noch vis. Het mist de diepgang en spanning van een historisch verant woord verhaal en kan evenmin aanspraak maken op wetenschappelijkheid. Jammer, want over de leesbaarheid kan niemand klagen. Albert L. Kort Historicus, werkzaam in het voortgezet onderwijs te Goes Lo van Driel, Een getekend leven. Reimond Kimpe. 368 pp., ISBN 978-90-79875-78-8. Uitg. Den Boer/ De Ruiter, Vlissingen 2016. Prijs 24,90 Na de Eerste Wereldoorlog belandden tientallen Vlamingen in Nederland. Velen vestigden zich niet zo ver van de grens met België, onder meer in Zeeland. Het ging vaak om mannen die om politieke redenen hadden meegewerkt met de Duitse bezetter. Een van hen was Reimond Kimpe. De Zeeuwse taalkundige Lo van Driel schreef een biografie over deze merkwaardige man. Reimond Kimpe werd in 1885 geboren in Gent. In zijn studententijd kwam hij in aanraking met de Vlaamse beweging. Hij trachtte aanvan kelijk zijn weg te vinden in de letterkunde, zonder veel succes. De schilderkunst scheen hem beter te liggen, zoals in de volgende jaren ook bleek. Hij volgde een hogere technische opleiding en werd conducteur voor bruggen en wegen. In 1909 werd hij benoemd in Lier, waar hij bevriend raakte met onder meer Felix Timmermans. Voorts was hij er actief in de lokale afdeling van het Algemeen Nederlands Verbond (ANV). Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd Kimpe secretaris van de Gentse radicale activistische, collaborerende vereniging Jong-Vlaanderen. Hij werkte er samen met dominee Jan Dirk Domela Nieuwenhuis Nyegaard. Het programma was dui delijk: de groep koos voor een zelfstandig Vlaan deren, bij voorkeur een koninkrijk, dat politiek zeer nauw bij Duitsland zou aansluiten. Kimpe stuurde ook de Lierse ANV-afdeling op radicale paden, maar in de loop van de oorlog zwakte hij zijn standpunten enigszins af: ook een federale oplossing van het Vlaams-Belgische vraagstuk kon in zijn ogen genade vinden. In 1917 werd hij opgenomen in de Raad van Vlaanderen, het schijnparlement dat aan het einde van dat jaar zelfs de Vlaamse zelfstandigheid uitriep. Hij werd tevens docent aan de met Duitse medewerking vernederlandste Technische Hogeschool in Gent. Einde 1918 vluchtte Kimpe naar Nederland. In België werd hij na de wapenstilstand bij verstek ter dood veroordeeld. Hij vestigde zich in Middel- 76 B o e k b espreki n g e

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2017 | | pagina 40