Zeeland 26.3 't Is vol van schatten hier Albert Bernard Neujean schildert de wereld naar zijn hand Uit de verzamelingen van het Genootschap Veronica Frenks Vrolijk en een beetje vreemd. De schilder was ongetwijfeld een man met een blije kijk op het leven. De nieuwe aanwinst voor de Zelandia Illus- trata is on-Nederlands lichtvoetig. Het afgebeelde stadje ziet er zwierig uit. Zuid-Frans stadje? Nee, Middelburg! En daarom mag de aquarel in de topografische atlas van het Genootschap. Toch klopt er iets niet. De torens van de abdij, de trap gevels, de rood met witte luiken, het winkeltje, de twee bomen bij de poort, ze vormen samen her kenbare elementen van de stad van voor de Tweede Wereldoorlog. Er moet een foto zijn van diezelfde plek. Specialist Toon Franken van het Zeeuws Archief kijkt vertwijfeld wanneer ik zijn hulp inroep. 'De schilder neemt me in het ootje', zegt hij. 'En als ik zie waar die windwijzer van Sint Joris staat, begin ik te draaien, hij hoort eigenlijk aan de andere kant.' Zelfs met een kaart erbij krijgen we het perspectief niet goed. Sigaren en magie We kunnen het beeld niet naar de werkelijkheid dwingen. We zoeken naar de tabak- en sigaren winkel. Hoewel er in Middelburg vele zaken met rookwaren bestonden, was er op die hoek hele maal geen sigarenwinkel. Op zoek naar de schil der vinden we een foto van hem met sigaar en een zelfportret uit 1937 toont hem wederom met een dikke sigaar in de hand. Duidelijk. Albert Bernard Neujean (1887-1959) was een liefhebber van sigaren. Hij heeft het Middelburg waarvan hij hield, geschilderd. In zijn archief, dat zich bij de RKD (Nederlands Instituut voor Kunstgeschie denis) in Den Haag bevindt, ligt een doorslag van een toespraak die hij tijdens een opening heeft gehouden. Hij vertelt daarin over het kunstenaar schap 'Schilders zijn er als de bloesem in een ker senboomgaard, terwijl het kunstenaarschap voor mij alleen moeizaam kan rijpen in den strijd des levens, met leed en zorgen en met vreugden tenzij men het genie bij de gratie Gods verworven heeft. Maar ach, genieën zijn zeldzame bloemen, die alleen maar op de toppen der hoogste bergen kunnen tieren in wijdsche eenzaamheid.' Hij ver klaart verder hoe hij omging met de werkelijk heid. Tegenover waarheid stelde hij niet de leu gen. Waarheid stond bij hem tegenover fantasie, de werkelijkheid tegenover verbeelding. Er is een reeks van werkelijkheden en waarheden. En als schilder kon hij daarin zijn vleugels uitslaan en de wereld van de verbeelding, de kunst betreden. De kunstenaar in hem herschiep de gewone din gen van het leven in een 'magische' verbeelding. Hij schiep een eigen werkelijkheid en de toe schouwer kan slechts proberen de vleugelslag te volgen en zo de vorm en kleur te begrijpen. De kunstenaar creëert een eigen vorm, inhoud, kleur en sfeer. 'Hij is als een verliefde man, die het voorwerp zijner verliefdheid heel anders ziet dan anderen.' Neujean beschrijft hoe hij trachtte het onwerkelijke te realiseren door vorm en kleur. In de boer legde hij de gebondenheid aan de aarde, in het huis een afspiegeling van de strijd die er achter de muren werd gevoerd. Een tuiltje bloe men zag hij als een symfonie van liefde en in de overkoepeling van een stralende lucht lag voor hem de oneindige blijheid. 't Is vol van schatten hier

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2017 | | pagina 21