1 nam met slechts een enkel koffertje waarin zich een schrijfblok en twee schetsboeken bevonden. Zijn vrouw nam aanzienlijk meer mee. In Parijs hebben ze oponthoud en dat gebruikte de schilder om te tekenen. Eenmaal in Spanje bleef hij teke nen. In zijn archief bevinden zich twee schets boekjes boordevol tekeningen in potlood. Overal schreef hij bij welke kleur alles had, welke sfeer, waar de schaduwen waren: 'de muur langs de weg in de schaduw met een lichte vlek bij de opening.' Naast het schilderen van landschappen en straatjes, bleef hij studeren op mensenfiguren en stillevens. Er zijn schetsboekjes met enkel por tretten, met lichaamshoudingen en van een stuk dik papier met op de achterkant gedrukte tekst heeft hij kleine stukken gesneden en daarop vro lijke naakten geschilderd. Met evenveel plezier componeert hij bloemstillevens. Hij beschrijft in een brief vanuit Den Haag wat er met hem gebeurt tijdens het schilderen ervan: 'Mijn rozen, juffrouw Zwartendijk, heb ik op een verrukkelijke zondagmorgen in Middelburg, jaren nadat ik uit Parijs weg was, geschilderd in misschien een half uur van hevige spanning en toen zij klaar waren, had ik het prettige gevoel, dat ik iets gemaakt had, waar ik lang trotsch op kon zijn, één van de weinige keren, dat me dat is overkomen.' Neujean heeft een groot deel van de wereld gezien. Hij was niettemin van mening dat een schilder de emotie die hij zoekt en vorm wil geven op zijn doek, ook in zijn omgeving en in de kleine dingen om hem heen kan vinden. 'Men hoeft zich niet verder dan 1 km rondom zijn ate lier te bewegen om zijn hele leven te kunnen trachten zich in zijn innerlijke betekenis te ver diepen.' schrijft hij in de jaren vijftig. Neujean reist om zijn vrouw 'afwisseling en het genot te geven'; hij genoot dan van haar en tekende intus sen. Hij reisde in rust en om 'weer met nieuwe moed de dagelijkse dingen des levens onder de ogen te zien.' Neujean bleef zijn leven lang schilderen en exposeren. Hij overleed in 1959. Zijn archief belandde bij het RKD3. Noten 1. Het Kunstmuseum in Middelburg was bedoeld om een Zeeuwse collectie van hedendaagse kunst in stand te houden. Het werd vanaf eind negentiende eeuw in de tuin van het Schuttershof gevestigd en werd in 1961 gesloten. 2. Het pand 'De Steenrotse' stond aan de Dwarskaai 24 te Middelburg. Het werd vernietigd in 1940 tijdens de bombardementen op de stad. Zie: De restauratie van het huis genaamd 'In de Steenrotse' te Middelburg, A.A. Kok, 1924. 3. Het archief over het werk van A.B. Neujean bevindt zich in Den Haag bij het RKD Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis, NL-HaRKD.0170. Verder was de Krantenbank Zeeland en Delpher een rijke bron van informatie en was Otto de Meij zo vriendelijk mij de afbeelding van de Walcherse boer te tonen. 't Is vol van schatten hier

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2017 | | pagina 25