m O Biggekerke en een vrouwelijke Mondriaan. Marlow Moss en Netty Nijhoff-Wind f Joost Bakker De Engelse constructivistische beeldend kunste naar Marlow Moss (1889-1958) is waarschijnlijk een van de minst bekende schilders uit de Parijse kunstgroep Abstraction-Création (opgericht 1931). In 1932 is zij daar op voorspraak van Piet Mondri aan geïntroduceerd. Opgegroeid in een welgesteld milieu en opgeleid met muziek en dans besluit zij op 25-jarige leeftijd kunstschilder te worden. Zij studeert enkele jaren aan de Londense kunstacade mies StJohn's Wood School of Art en Slade School of Art. In 1927 bezoekt zij Parijs en komt voor het eerst in aanraking met het constructivis tische werk van Piet Mondriaan (1872-1944), het zogenaamde neo-plasticisme, de nieuwe beelding. Nog datzelfde jaar vestigt zij zich in Parijs en wordt leerling van Fernand Léger (1881-1955) en Amédée Ozenfant (1886-1966) aan de Académie Moderne. Enkele jaren later, in 1929, ontmoet zij daar de Nederlandse schrijfster Netty Nijhoff (1897-1971), met wie zij een relatie krijgt. Ze ver blijven vaak in Biggekerke, waar Netty Nijhoff begraven wordt, met op haar grafsteen een sculp tuur van Marlow Moss. Jeugdjaren van Marlow Moss Marjorie Jewell Moss wordt niet, zoals regelmatig vermeld, geboren in de voorname Londense voor stad Richmond, maar in het noordelijker gelegen kleurloze Kilburn. Vader Lionell Moss drijft daar een goed lopende textielhandel. Haar moeder Fanny Jacobs heeft een alleenstaande vermo gende broer, die eigenaar is van een scheepswerf. Na het overlijden van haar man Lionell, enkele jaren na de geboorte van de tweede dochter Gwendoline Rose (1893-1978), wordt deze broer benoemd tot voogd over haar beide dochters. Vader Lionell overlijdt aan de gevolgen van een verwaarloosde tuberculose, een ziekte die Marlow van hem oploopt. Jaren van gedwongen rust vol gen en waarschijnlijk kuurt zij hiervoor in Corn wall. Haar vader had helaas nooit gekuurd. Het milde klimaat en de geïsoleerde ligging van Cornwall hebben een grote aantrekkingskracht op haar. Zij zou er later nog drie keer terugkeren. Marlow Moss. Haar pubertijd brengt zij door het kuren door met 'verplicht niets doen' en als zij uiteindelijk gene zen is, loopt zij al tegen de twintig. Uiteindelijk besluit ze kunstenaar te willen worden. Dit cho queert haar familie, maar haar mening staat vast. Ze studeert van 1916 tot 1919 in Londen aan twee kunstacademies: St.John's Wood School of Art en Slade School of Art. Door het lezen over het leven en werk van de beroemde scheikundige Marie Curie (1867-1934) beseft Marlow haar grote intellectuele achter stand en zij besluit terug te keren naar Londen. Daar verdiept zij zich in de leeszaal van het Bri tish Museum in filosofie, literatuur, kunst, archi tectuur en wiskunde. Hier legt zij de theoretische basis voor haar latere beeldende werk onder andere door de theorieën van de wiskundige Matila Ghyka (1881-1965) te bestuderen en zij omarmt zijn ideeën met betrekking tot de mathe matische verhoudingen in de natuur. Behalve een innerlijke verandering ondergaat zij ook vanwege haar lesbische geaardheid een rouwelijke Mondriaan 81

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2017 | | pagina 3