Zeeland 26.3
en zij realiseert zich dat zij altijd naar deze vorm
van expressie op zoek is geweest. Zij waagt een
sprong in de ruimte. Want: 'space, movement
light' zijn begrippen die haar al jarenlang obse
deren. Allereerst gaat zij zich verder verdiepen in
allerlei vormen van kubisme en abstractie die in
Parijs aanwezig zijn en die gebruikt worden in de
groep Cercle et Carré. Over haar tweejarige leer
periode aan de Académie Moderne zegt zij later:
'All I understand of the art of painting I owe to
Léger's criticism'. De invloed van Léger op haar
werk ligt onder andere in zijn gebruik van de zui
vere kleur als zelfstandig bindmiddel. Van Léger's
mededocent Ozenfant leert Moss haar composities
te ordenen met een ondertekening, gebaseerd op
de gulden snede. Ozenfant wil niets weten van
mystiek en gebruikt een wiskundige ordening
alleen om esthetische redenen en omdat hij vindt
dat berekeningen passen bij de moderne tijd.
Hoewel Moss financieel niet afhankelijk is
van de verkoop van haar werk zou zij in haar
eerste jaren in Parijs bloemstillevens hebben
geschilderd 'om de kost te verdienen'. Ondanks
deze financiële onafhankelijkheid wordt Moss,
zoals Netty Nijhoff het later wellicht onterecht
omschrijft, letterlijk door haar 'uit de goot'
gehaald. Dat is na een ontmoeting in juni 1929
op de hoek van Boulevard Saint-Germain en Rue
Saint-Benoit in een van de oudste koffiehuizen
van Parijs, in het literaire Café Le Flore.
De Orttmoelinji>
P.nnjs, ium 1929.
Al rat pur middagen achtereen heeft Netty Nijhoff ren upvtl-
lende veraitifnmg zien zitten op het terras van Cu£ó lo FJtw. Ecti
klfin «1 tenger type, np htl nietige ai. gekleed bi rijkostuum Het
jmgfjistapttl «wnluoct Itcf wulk gjrzkfit met de levendige
ngen en dunne wenkbrauwen. Hel korte haa r, rot op de mi Uime-
ter nauw keurig gekniplLi mei brdJanüni; achterover geplakt. Na
ilnc dagen besluit zeactie loondememon
'Puntje', Jftglligillhw emvi die nihls-i haar t ervedd tvl-
kn /il !e bladen in. Zijn limoiwk. Tjrong dil briefje eens naar
die mevrouw daar.'
I k zie geun mevrouw', antwoordt Faan.
'Haór, verderop', wipt Zijn moeder.
'Dal b een meneer', Zegt Faan Maar hij slaat op am aan de
vcrlnngfjU van zijn moeder gehoor le geven.
Het is Netty Nijhoff die Marlow Moss tijdens
deze Parijse periode met Piet Mondriaan in con
tact brengt. Zij kent Mondriaan nog uit de tijd dat
zij met Marinus Nijhoff in Laren woonde. De
belangstelling voor elkaars werk is wederzijds en
die zal voortduren tot Mondriaans vertrek uit
Closerie des Lilas, aan de Boulevard du Montparnasse, circa 1909.
Vrouwelijke Mondriaan