Zeeland 26.3 en zij realiseert zich dat zij altijd naar deze vorm van expressie op zoek is geweest. Zij waagt een sprong in de ruimte. Want: 'space, movement light' zijn begrippen die haar al jarenlang obse deren. Allereerst gaat zij zich verder verdiepen in allerlei vormen van kubisme en abstractie die in Parijs aanwezig zijn en die gebruikt worden in de groep Cercle et Carré. Over haar tweejarige leer periode aan de Académie Moderne zegt zij later: 'All I understand of the art of painting I owe to Léger's criticism'. De invloed van Léger op haar werk ligt onder andere in zijn gebruik van de zui vere kleur als zelfstandig bindmiddel. Van Léger's mededocent Ozenfant leert Moss haar composities te ordenen met een ondertekening, gebaseerd op de gulden snede. Ozenfant wil niets weten van mystiek en gebruikt een wiskundige ordening alleen om esthetische redenen en omdat hij vindt dat berekeningen passen bij de moderne tijd. Hoewel Moss financieel niet afhankelijk is van de verkoop van haar werk zou zij in haar eerste jaren in Parijs bloemstillevens hebben geschilderd 'om de kost te verdienen'. Ondanks deze financiële onafhankelijkheid wordt Moss, zoals Netty Nijhoff het later wellicht onterecht omschrijft, letterlijk door haar 'uit de goot' gehaald. Dat is na een ontmoeting in juni 1929 op de hoek van Boulevard Saint-Germain en Rue Saint-Benoit in een van de oudste koffiehuizen van Parijs, in het literaire Café Le Flore. De Orttmoelinji> P.nnjs, ium 1929. Al rat pur middagen achtereen heeft Netty Nijhoff ren upvtl- lende veraitifnmg zien zitten op het terras van Cu£ó lo FJtw. Ecti klfin «1 tenger type, np htl nietige ai. gekleed bi rijkostuum Het jmgfjistapttl «wnluoct Itcf wulk gjrzkfit met de levendige ngen en dunne wenkbrauwen. Hel korte haa r, rot op de mi Uime- ter nauw keurig gekniplLi mei brdJanüni; achterover geplakt. Na ilnc dagen besluit zeactie loondememon 'Puntje', Jftglligillhw emvi die nihls-i haar t ervedd tvl- kn /il !e bladen in. Zijn limoiwk. Tjrong dil briefje eens naar die mevrouw daar.' I k zie geun mevrouw', antwoordt Faan. 'Haór, verderop', wipt Zijn moeder. 'Dal b een meneer', Zegt Faan Maar hij slaat op am aan de vcrlnngfjU van zijn moeder gehoor le geven. Het is Netty Nijhoff die Marlow Moss tijdens deze Parijse periode met Piet Mondriaan in con tact brengt. Zij kent Mondriaan nog uit de tijd dat zij met Marinus Nijhoff in Laren woonde. De belangstelling voor elkaars werk is wederzijds en die zal voortduren tot Mondriaans vertrek uit Closerie des Lilas, aan de Boulevard du Montparnasse, circa 1909. Vrouwelijke Mondriaan

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2017 | | pagina 5