Moss. Haar atelier lag op het zuiden, zeer licht en
was een exacte weerspiegeling van haar artis
tieke ideeën. Kunst en leven vielen samen in dit
ruime atelier, als het ideale universum van de
kunstenaar. Parijse vrienden waaronder Max Bill
en Jean Albert Gorin, maar ook Netty's zoon Ste-
faan met zijn nieuwe liefde Albert Mol (1917
2004), die in zijn memoires lyrisch over het
chateau verhaalt, komen geregeld weekenden
over en roemen de gastvrijheid van beide dames.
Netty kon uitstekend koken en er ging een
nieuwe onbekende wereld voor hem open, memo
reert Mol. Dit kunstzinnige paradijs van helder
heid en licht bestond slechts enkele jaren.
Het is ook in deze tijd dat zij regelmatig het
Walcherse Biggekerke bezoeken, waar de familie
Nijhoff in 1938 het buitenhuis 'Antoinette' heeft
Huize 'Antoinette' in de duinen bij
Groot-Valkenisse (Biggekerke).
laten bouwen. Bij het uitbreken van de Tweede
Wereldoorlog in september 1939 verblijven Netty
en Marlow in Biggekerke en zij kunnen dan
onmogelijk naar Gauciel terugkeren. De Franse
luchtmacht heeft het chateau gevorderd en vijf
jaar later is er niets meer over van het eens zo
mooie huis. Emile de tuinman, die als huisbe
waarder is aangesteld, schrijft aan Netty in juni
1941 dat het huis geplunderd is en dat alleen de
muren nog overeind staan. Een groot gedeelte
van het vroege werk van Moss is daarbij voor
goed verloren gegaan. Tijdens de oorlog wordt het
nabijgelegen vliegveld enkele malen gebombar
deerd en het huis wordt daarbij totaal verwoest.
Na de oorlog rest er niets meer en anno 2017 is
ongeveer op de plek van het buitenhuis een grote
luchtmachtbasis aanwezig.
In Biggekerke krijgt Marlow Moss naar aan
leiding van haar bijzondere verschijning al snel
de veelzeggende bijnaam het 'ventjeswuuf
Ondanks de benarde situatie blijft zij creatief en
begint met het ontwerpen van driedimensionale
constructies (plastieken). In de dorpstimmerman
Joost Goedbloed vindt zij een prima medewerker,
die op haar aanwijzingen deze ontwerpen met
grote accuratesse voor haar in hout maakt. Moss
is verrukt van het resultaat. Maar de Joods opge
voede Moss zal niet in Biggekerke blijven. Als
Nederland in mei 1940 bij de Tweede Wereldoor
log betrokken wordt, vlucht zij halsoverkop met
het laatste konvooi vanuit IJmuiden naar Enge
land. Eerst verblijft ze een tijd in Londen, waar ze
Mondriaan weer ontmoet die haar voorstelt met
hem mee te gaan naar New York. Als je hier blijft
'wordt het niets met je', zou hij tegen haar gezegd
hebben. Maar Moss kiest ervoor zich wederom in
Cornwall te vestigen.
Lamorna - Cornwall
Zij huurt een bungalow met atelier in het kust-
dorpje Lamorna, een bescheiden kunstenaarsko
lonie, vijf kilometer ten zuidwesten van Newlyn,
waar zij tot haar dood zal blijven wonen. Haar
werk zal in deze periode kleurrijker worden, de
zwarte lijnen zullen er geleidelijk uit verdwijnen.
Zij gaat ook beeldhouwen en maakt ontwerpen
voor metalen installaties. Het zal nog tot 1947
duren voor zij weer herenigd wordt met Netty
Nijhoff en weer regelmatig met haar in Bigge
kerke zal verblijven. Alsof zij haar einde voor
voelt, is Marlow Moss halverwege de jaren 50
zeer productief. In de jaren tussen 1956 en 1958
maakt zij in haar werk een grote doorbraak. Zij
vindt de oplossing voor het elimineren van de
zwarte lijn. Ze zet een doek op in enkel kleur, de
zwarte lijn is verdwenen en het constructieve
schema is onzichtbaar geworden. Kleur en alleen
kleur bepaalt de constructie, het ritme, de harmo
nie en de mogelijkheid tot onbegrensde voortzet-