Zeeland 26.3 ting van dit kleurenspel in de ruimte tot buiten het doek. Zij heeft voor haar obsessie 'space, movement light' uiteindelijk de vormgeving gevonden. besluit bij haar oudere zus in Den Haag te gaan wonen. Daar overlijdt ze op 21 maart 1971. Netty Nijhoff-Wind wordt begraven op het intieme kerkhof van Biggekerke. Haar robuuste grafsteen Het atelier van Marlow Moss in Lamorna, 1958. Na haar overlijden op 23 augustus 1958, laat zij haar beeldend erfgoed na aan Faan Nijhoff, de zoon van Netty, die inmiddels in Zwitserland woont. Deze heeft de werken altijd in het Zeeuwse huis van zijn moeder laten hangen en Netty beschouwt het daarom als haar eigen bezit. Zo is het eenvoudig voor jonkheer Willem Sandberg (1897-1984), directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam, om in 1962 de eerste Marlow Moss expositie in Nederland te organiseren. Netty schrijft voor de catalogus een inleiding, waarin ze onder meer op het werk en werkwijze van Moss ingaat. Een tweede expositie wordt tien jaar later in april 1972 georganiseerd, een initiatief van Andreas Oosthoek (1942). Deze was toen redac teur beeldende kunsten, later hoofdredacteur, van de Provinciale Zeeuwse Courant. Deze expositie vindt plaats in het Middelburgse stadhuis en er wordt in de landelijke pers nauwelijks aandacht aan besteed. Netty woont intussen afwisselend in Athene, waar zij in 1933 voor het eerst met Moss was geweest, en in de villa 'Antoinette' in Biggekerke. In 1969 verslechtert haar gezondheid, zodat zij Wit, geel, blauw en rood, olieverf op doek, 98 x 98 cm, 1956 - 1957. werd door Netty's zoon voorzien van een sculp tuur van Marlow Moss -'de eindeloze lus'- als zin nebeeld van de levensrelatie tussen deze twee onalledaagse vrouwen. Als dank voor de goede samenwerking komt de gemeente Middelburg na afloop van de over zichtstentoonstelling in 1972 in het Middelburgse stadhuis in het bezit van een schilderij van Mar- low Moss, uit de collectie van Faan Nijhoff. Dit vooroorlogse olieverfschilderij hangt eind 2008, na veel ongewenste omzwervingen bij de gemeente, op een expositie met werken uit de Vleeshal collectie 01 in de 'Kabinetten van de Vleeshal'. Een zeldzaam en vroeg werk uit 1934 van deze zo goed als vergeten Engelse constructi- viste, soms ook wel de 'Vrouwelijke Mondriaan' genoemd, wordt hierdoor kortstondig aan de ver getelheid ontrukt om daarna helaas weer in een depot te verdwijnen. Zou het niet een beter en permanent publiekelijk eerbewijs verdienen? Haar levensmotto's waren immers: Ruimte, Bewe ging en Licht Om dit permanente eerbetoon aan Marlow rouwelijke Mondriaan 87

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2017 | | pagina 9