Zeeland 26.4 goedkopere Delfts aardewerk voorzien is van por tretten van Willem V en Wilhelmina van Pruisen. Patriottische decors zijn vaak minder kleurrijk en komen veel voor op Engels aardewerk en porse- lein.In De Vrije Fries, het jaarboek 2016 van het Koninklijk Fries Genootschap voor Geschiedenis en Cultuur en de Fryske Akademy wordt aan dacht besteed aan Mata Hari. H. Maring maakt in het artikel 'Een samenweefsel van leugens en onjuiste voorstellingen' de balans op wat betreft de biografieën die tot nog toe verschenen en hij typeert die als weinig kritisch. Elke biograaf cre- eert zijn eigen Mata Hari, en fantaseert en specu leert er lustig op los. In dit jaar worden in Frank rijk de archivalia geopend over deze geheimzinnige vrouw, en misschien wordt dan duidelijk waaruit haar spionageactiviteiten - waarvoor zij in 1917 door de Fransen werd geëxe cuteerd - hebben bestaan. In september 2017 ver scheen het boek Ik denk niet dat ik slecht ben. Margaretha Zelle vóór Mati Hari, waarin de afge drukte brieven uit 1902-1904 een onthullend beeld geven. Helaas kon bij het schrijven van de bijdrage voor De Vrije Fries nog geen gebruik gemaakt worden van deze nieuwe uitgave.M. Raat schreef 'Friesland en de landelijke invoering van huisnummers in 1806'. In het pas gestichte Koninkrijk Holland kregen alle huizen en gebou wen een doorlopend nummer in met letters aan geduide wijken, bij voorbeeld wijk A, nr. 72. Dit systeem zorgt bij historisch huizenonderzoek vaak voor een omslachtige manier om panden te lokaliseren.Het themadeel in het jaarboek geeft een aanzet richting nieuwe Friese bedrijfsge schiedenis. S. de Boer analyseert hoe tussen 1889 en 1930 de zuivelconsulent zich manifesteerde in het Friese melkonderzoek en R. Plantinga beschrijft de rol van de Bolswarder zuivelschool in de verspreiding van kennis over veeteelt en zuiveltechnologie. Ook wordt geschetst hoe de educatie van de boeren in de jaren 1955-1980 verliep (M. Molema en B. de Haan) en hoe het personeel van zuivelfabrieken de modernisering in die tijd beleefde (J. Ybema). In Tijdschrift, Bulletin van de Heemkundige Kring West-Zeeuws-Vlaanderen (2017 nr.3) laat J. van den Ameele weten 'Hoe "God" verdween uit Hoofdplaat'. Zoals Geert Mak haar voorging in Hoe God verdween uit Jorwerd, probeert de auteur op dezelfde manier de ontwikkeling en samenle- ving - nu in een Zeeuws-Vlaams dorp - te vol gen. Een belangrijk keerpunt in Hoofdplaat was het verdwijnen van de getijdenhaven in 1970 als gevolg van de Deltawerken. De lagere rooms- katholieke en christelijke scholen passeren de revue, en de nonnenschool voor kleuters en naai- onderwijs aan meisjes. In totaal maar liefst zeven scholen, zes bijzondere en één openbare. Ook de rooms-katholieke kerken en de Nederlands-her vormde kerk, en natuurlijk het nonnenklooster, vervulden een belangrijke rol in de dorpsgemeen schap. Bijna niet te geloven dat alle kerken anno 2017 gesloten zijn. Ondanks de grote veranderin gen wordt nog steeds veel aandacht besteed aan de leefbaarheid van het dorp Hoofdplaat en is het er nog steeds goed toeven. G. Stroo schrijft over 'Het middeleeuwse stra tenplan van Oostburg'. Jacob van Deventer (1505 - 1575) tekende omstreeks 1560 een kaart van Oostburg, die een goed beeld geeft van het toen malige stratenplan. Tot 1944 was de kaart van Van Deventer voor een groot deel te herkennen in het stratenplan. Pas na de verwoestingen bij de bevrijding in 1944 en de wederopbouw veran derde dat plan enorm. De auteur gaat in op alles wat nu nog herkenbaar is. Aan de hand van kaar ten en diverse bronnen was het mogelijk een deel van de kaart van Van Deventer te verduidelijken. Aan het eind van de zestiende eeuw is een groot deel van de stad geïnundeerd. In 1604 ging men schansen en verdedigingswerken aanleggen, wat eindigde met de aanleg van bolwerken in 1622 1629. Na de Franse inval in 1672 werden de ver dedigingswerken weer afgebroken. Al met al heeft de auteur geen gemakkelijke taak op zich genomen maar is het wel gelukt een beeld te schetsen van het middeleeuwse stratenplan van Oostburg. Ter gelegenheid van de 70e geboortedag van schrijfster Ira Bart geeft M.A.C. de Groote een overzicht van Sas van Gent in vroeger tijden en van de jeugdjaren van Ira Bart in Sas van Gent. Bart debuteerde in 1989 bij uitgeverij Amber met Het huis zonder kamers. Haar latere werk wordt in dit artikel besproken, haar bekendheid en de band met Zeeuws-Vlaanderen die nooit helemaal verbroken kan worden. Tot slot schrijft A.R. Bau- wens over een foto uit vervlogen dagen en R. Willemsen over de zoutproductie in Biervliet in de vijftiende eeuw. awinsten

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2017 | | pagina 21