Boekbesprekingen Ard Hesselink, Claire Bonebakker, Frits Lensvelt en het Dijkhuis, 1939-1942. De Drvkkery/Schrij- verspodium, in samenwerking met het Museum Veere, 2017. 78 blz., ill. foto's, kaartjes, tekenin gen en schilderijen, gedeeltelijk in kleur. ISBN/EAN 9789492170279. Prijs 9,90. Een klein boekje. Een vrouw, een man, een huis - en een kleine romance, waarin het huis eigenlijk de hoofdrol speelt. Alleen de mensen die het vooroorlogse Walcheren nog gekend hebben, zul len zich het Dijkhuis herinneren. Het stond bovenop de dijk langs het Veerse Gat, in een scherpe bocht, halverwege Veere en Vrouwenpol der. Nergens in Zeeland had je een mooier uit zicht, over het water, met het silhouet van Veere op de achtergrond, en over het groene Walcherse landschap. Geen wonder dat dit uitzicht talloze malen getekend en geschilderd is. Maar ook ner gens kon het zo koud zijn; het huis lag open voor alle winden, er was geen water, elektriciteit of centrale verwarming. Het Dijkhuis dateerde waarschijnlijk uit de zeventiende eeuw en was eeuwenlang in gebruik als woonhuis voor de dijkopzichter van de Polder Walcheren. Maar in 1912 verkoopt de Polder het huis en verhuist de opzichter naar een comfortabeler woning in Veere. In 1918 komt de tweede hoofdpersoon in beeld. Het Amsterdamse kunstenaarsechtpaar Frits Lensvelt en Nell Bronger koopt het huis om daar met het gezin te gaan wonen. De beide echt genoten hadden al een loopbaan achter de rug als decor- en kostuumontwerpers bij het roemruchte toneelgezelschap van Willem Royaards in Amsterdam, maar Frits wilde liever eigen baas zijn en ging zich toeleggen op het ontwerpen van meubels en lampen. In 1933 verhuist het gezin weer terug naar Amsterdam, waar Nell in 1935 plotseling overlijdt. Het Dijkhuis wordt echter aangehouden als vakantieverblijf en zo nu en dan verhuurd aan kunstenaars. Het uitzicht vanuit het huis is zodoende door een flink aantal kun stenaars vastgelegd. In 1939 meldt zich een nieuwe huurster: de flamboyante schilderes Claire Bonebakker. Ze was juist gescheiden na een bruisend leven in Parijs en zoekt een stille plek om zich helemaal op het schilderen toe te leggen. En nu ontwikkelt zich een boeiende correspondentie tussen de beide kunstenaars. Een grotere tegenstelling dan tussen deze twee is nauwelijks denkbaar: de introverte Frits Lensvelt tegenover de uitbundige Claire. Deze correspondentie gedurende de jaren 1939-1941 vormt het eigenlijke onderwerp van dit boekje. Helaas zijn alleen Claires brieven bewaard, maar uit andere correspondentie van Frits kunnen we de gang van zaken toch goed volgen. En die is spannend genoeg, want de ver houding tussen beiden wordt steeds persoonlij ker: van "geachte heer Lensvelt" wordt het al gauw "beste Frits". Eind 1941 ontvlucht Frits Lensvelt Amsterdam en keert hij naar het Dijk huis terug. Frits en Claire delen nu het huis in goede verstandhouding. Maar op dit moment is Claire alweer met een nieuwe minnaar getrouwd, 142 B o e k b espreki n g e

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2017 | | pagina 28