Boekbesprekingen
Ard Hesselink, Claire Bonebakker, Frits Lensvelt
en het Dijkhuis, 1939-1942. De Drvkkery/Schrij-
verspodium, in samenwerking met het Museum
Veere, 2017. 78 blz., ill. foto's, kaartjes, tekenin
gen en schilderijen, gedeeltelijk in kleur. ISBN/EAN
9789492170279. Prijs 9,90.
Een klein boekje. Een vrouw, een man, een huis -
en een kleine romance, waarin het huis eigenlijk
de hoofdrol speelt. Alleen de mensen die het
vooroorlogse Walcheren nog gekend hebben, zul
len zich het Dijkhuis herinneren. Het stond
bovenop de dijk langs het Veerse Gat, in een
scherpe bocht, halverwege Veere en Vrouwenpol
der. Nergens in Zeeland had je een mooier uit
zicht, over het water, met het silhouet van Veere
op de achtergrond, en over het groene Walcherse
landschap. Geen wonder dat dit uitzicht talloze
malen getekend en geschilderd is. Maar ook ner
gens kon het zo koud zijn; het huis lag open voor
alle winden, er was geen water, elektriciteit of
centrale verwarming. Het Dijkhuis dateerde
waarschijnlijk uit de zeventiende eeuw en was
eeuwenlang in gebruik als woonhuis voor de
dijkopzichter van de Polder Walcheren. Maar in
1912 verkoopt de Polder het huis en verhuist de
opzichter naar een comfortabeler woning in
Veere. In 1918 komt de tweede hoofdpersoon in
beeld. Het Amsterdamse kunstenaarsechtpaar
Frits Lensvelt en Nell Bronger koopt het huis om
daar met het gezin te gaan wonen. De beide echt
genoten hadden al een loopbaan achter de rug als
decor- en kostuumontwerpers bij het roemruchte
toneelgezelschap van Willem Royaards in
Amsterdam, maar Frits wilde liever eigen baas
zijn en ging zich toeleggen op het ontwerpen van
meubels en lampen. In 1933 verhuist het gezin
weer terug naar Amsterdam, waar Nell in 1935
plotseling overlijdt. Het Dijkhuis wordt echter
aangehouden als vakantieverblijf en zo nu en dan
verhuurd aan kunstenaars. Het uitzicht vanuit
het huis is zodoende door een flink aantal kun
stenaars vastgelegd.
In 1939 meldt zich een nieuwe huurster: de
flamboyante schilderes Claire Bonebakker. Ze
was juist gescheiden na een bruisend leven in
Parijs en zoekt een stille plek om zich helemaal
op het schilderen toe te leggen. En nu ontwikkelt
zich een boeiende correspondentie tussen de
beide kunstenaars. Een grotere tegenstelling dan
tussen deze twee is nauwelijks denkbaar: de
introverte Frits Lensvelt tegenover de uitbundige
Claire. Deze correspondentie gedurende de jaren
1939-1941 vormt het eigenlijke onderwerp van
dit boekje. Helaas zijn alleen Claires brieven
bewaard, maar uit andere correspondentie van
Frits kunnen we de gang van zaken toch goed
volgen. En die is spannend genoeg, want de ver
houding tussen beiden wordt steeds persoonlij
ker: van "geachte heer Lensvelt" wordt het al
gauw "beste Frits". Eind 1941 ontvlucht Frits
Lensvelt Amsterdam en keert hij naar het Dijk
huis terug. Frits en Claire delen nu het huis in
goede verstandhouding. Maar op dit moment is
Claire alweer met een nieuwe minnaar getrouwd,
142
B o e k b espreki n g e