hier opnieuw diplomatiek opstelde en geen dwang
uitoefende om de misstanden tot een oplossing te
brengen. Liever stootte hij als bastaard geen men
sen voor het hoofd dan zelf politieke risico's te
lopen die een einde aan zijn carrière konden
maken.
Johan Francke
Maritiem historicus
Reimond Kimpe, Het leven van Jezus in Veere en
omstreken, ingeleid en bezorgd door Lo van Driel,
Middelburg 2017, 220 pp., ill., ISBN 978-90
70534-56-1. Prijs 19,95. Uitgave verscheen als
nummer 17 in de reeks Werken, uitgegeven door
het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Weten
schappen.
Na zijn kloeke biografie over Reimond Kimpe
(1885-1970) heeft Lo van Driel zich nu verdien
stelijk gemaakt door het uitgeven van een serie
van 89 tekeningen van Kimpe over het leven van
Jezus. Kimpe vervaardigde de tekeningen tijdens
zijn internering na de Tweede Wereldoorlog. De
serie begint met de aankondiging van de geboorte
van Johannes de Doper en eindigt met Jezus'
hemelvaart. Twee tekeningen over gelijkenissen
zijn er aan toegevoegd. Het bijzondere van deze
serie is dat Jezus gesitueerd wordt in Veere en
omstreken in de tijd van Kimpe zelf. We zien sol
daten, mensen in klederdracht, vliegtuigen en
fabrieken. De maagd Maria woont in Veere en de
priester Zacharias doet dienst in Vlissingen.
Enkele tekeningen berusten niet op een Bijbelver
haal, maar hebben de traditie als uitgangspunt:
zo is er onder andere een tekening waarop we
Jezus en Johannes als kinderen zien spelen.
Evenzo is er het tafereel van Jezus' neerdaling in
het dodenrijk. Deze onderwereld lijkt verdacht
veel op Parijs, de stad waar Kimpe zelf vertoeft
heeft.
Aan de serie gaat een instructieve inleiding
vooraf, waarin Van Driel de context beschrijft en
de lezer attent maakt op allerlei details. De teke
ningen gaan vergezeld van passages uit de Evan
geliën en zo is er een bijzonder lees- en kijkboek
ontstaan. Vooral een kijkboek, want men raakt
niet uitgekeken op de artistieke wijze waarop
Kimpe Jezus en de mensen om hem heen ten
tonele voert. Kimpe heeft echter meer gedaan dan
Jezus zomaar in Veere of Vlissingen te laten
rondlopen. Dit werk biedt een verrassend inkijkje
in de spiritualiteit en de voorstellingswereld van
Kimpe. Men moet wel van verschillende markten
thuis zijn om een adequate en grondige analyse te
kunnen geven van Kimpes tekeningen. In het
kader van deze beschouwing kunnen slechts
enkele zaken vragenderwijs worden aangestipt.
Kimpe lijkt te spelen met symboliek. Is het
toeval dat de wonderbare visvangst plaatsvindt
op de Veere 7 en dat ook de Veere 3 te zien is?
Het getal zeven is het Bijbelse getal voor volheid
en drie staat in de kerkelijke traditie voor de
Drievuldigheid. Maar een van de laatste tekenin
gen uit de reeks lijkt deze interpretatie te logen
straffen. Een nieuwe wonderbaarlijke visvangst
na Pasen geschiedt aan boord van een Veerse
hoogaars die dit keer geen symbolisch getal
154
B oe k b espreki n g e