hier opnieuw diplomatiek opstelde en geen dwang uitoefende om de misstanden tot een oplossing te brengen. Liever stootte hij als bastaard geen men sen voor het hoofd dan zelf politieke risico's te lopen die een einde aan zijn carrière konden maken. Johan Francke Maritiem historicus Reimond Kimpe, Het leven van Jezus in Veere en omstreken, ingeleid en bezorgd door Lo van Driel, Middelburg 2017, 220 pp., ill., ISBN 978-90 70534-56-1. Prijs 19,95. Uitgave verscheen als nummer 17 in de reeks Werken, uitgegeven door het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Weten schappen. Na zijn kloeke biografie over Reimond Kimpe (1885-1970) heeft Lo van Driel zich nu verdien stelijk gemaakt door het uitgeven van een serie van 89 tekeningen van Kimpe over het leven van Jezus. Kimpe vervaardigde de tekeningen tijdens zijn internering na de Tweede Wereldoorlog. De serie begint met de aankondiging van de geboorte van Johannes de Doper en eindigt met Jezus' hemelvaart. Twee tekeningen over gelijkenissen zijn er aan toegevoegd. Het bijzondere van deze serie is dat Jezus gesitueerd wordt in Veere en omstreken in de tijd van Kimpe zelf. We zien sol daten, mensen in klederdracht, vliegtuigen en fabrieken. De maagd Maria woont in Veere en de priester Zacharias doet dienst in Vlissingen. Enkele tekeningen berusten niet op een Bijbelver haal, maar hebben de traditie als uitgangspunt: zo is er onder andere een tekening waarop we Jezus en Johannes als kinderen zien spelen. Evenzo is er het tafereel van Jezus' neerdaling in het dodenrijk. Deze onderwereld lijkt verdacht veel op Parijs, de stad waar Kimpe zelf vertoeft heeft. Aan de serie gaat een instructieve inleiding vooraf, waarin Van Driel de context beschrijft en de lezer attent maakt op allerlei details. De teke ningen gaan vergezeld van passages uit de Evan geliën en zo is er een bijzonder lees- en kijkboek ontstaan. Vooral een kijkboek, want men raakt niet uitgekeken op de artistieke wijze waarop Kimpe Jezus en de mensen om hem heen ten tonele voert. Kimpe heeft echter meer gedaan dan Jezus zomaar in Veere of Vlissingen te laten rondlopen. Dit werk biedt een verrassend inkijkje in de spiritualiteit en de voorstellingswereld van Kimpe. Men moet wel van verschillende markten thuis zijn om een adequate en grondige analyse te kunnen geven van Kimpes tekeningen. In het kader van deze beschouwing kunnen slechts enkele zaken vragenderwijs worden aangestipt. Kimpe lijkt te spelen met symboliek. Is het toeval dat de wonderbare visvangst plaatsvindt op de Veere 7 en dat ook de Veere 3 te zien is? Het getal zeven is het Bijbelse getal voor volheid en drie staat in de kerkelijke traditie voor de Drievuldigheid. Maar een van de laatste tekenin gen uit de reeks lijkt deze interpretatie te logen straffen. Een nieuwe wonderbaarlijke visvangst na Pasen geschiedt aan boord van een Veerse hoogaars die dit keer geen symbolisch getal 154 B oe k b espreki n g e

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2017 | | pagina 40