draagt: de Veere 9. Toch hoeft ook dit niet zonder betekenis te zijn. Negen is net geen tien, het ronde getal dat ook in de bijbel betekenis heeft. Misschien wil Kimpe ermee zeggen dat na Pasen het gewone leven doorgaat, zoals hij zelf ook na de bevrijding de draad weer op moet pakken. Op dit gegeven komen wij straks terug. Een spannende vraag is welke rol de oorlog speelt. In een tweetal tekeningen waarin Kimpe de storm op het meer schetst, laat hij een vlieg tuig neerstorten. Bij de kindermoord te Bethle hem voert hij een Duitse soldaat ten tonele. En wanneer Jezus bij de haven struikelt onder het kruis, zien we een Belgische soldaat uit de Eerste Wereldoorlog. Maakt Kimpe er een allegaartje van of zijn het onrustige elementen uit zijn leven die als losse restanten rondzweven in zijn herin neringen? Opvallend zijn de vele kapelletjes die Kimpe tekent. Ze doen uiteraard niet Walchers aan. Misschien verwijzen ze behalve naar zijn eigen rooms-katholieke identiteit nog naar iets anders. Kimpe verbindt Jezus wellicht niet alleen met zijn leven op Walcheren, maar ook met zijn Vlaamse verleden. Een andere vraag is hoe nauw keurig Kimpe de Bijbel heeft gelezen. Het lijkt hem te zijn ontgaan dat de drie leerlingen die bij Jezus' verheerlijking op de berg aanwezig zijn, hem ook vergezellen bij de opwekking van het dochtertje van Jaïrus en ook present zijn in de hof van Getsémané. Verder veroorlooft Kimpe zich tal van artistieke vrijheden. Zo lezen wij in het Evangelie dat Jezus in het zand schrijft, zon der dat er vermeld wordt wat Jezus schreef. Ver schillende kunstenaars laten dit dan ook open. Maar Kimpe laat Jezus een vis tekenen: Ichtus, het symbool van het christendom, waarvan de Griekse letters betekenen: Jezus Christus, Zoon van God, Redder. Een bijzondere vrijheid laat Kimpe zien wanneer hij de versterking van Jezus door een engel in Getsémané afbeeldt. De engel houdt een kelk in de handen, die lijkt op de kelk van de eucharistie. Maar Jezus heeft kort daar voor gezegd dat hij enkel nog wijn zal drinken wanneer hij in zijn koninkrijk zal gekomen zijn. Op schilderijen van andere kunstenaars wordt weliswaar ook de kelk afgebeeld, maar dan wordt ermee de lijdensbeker aangeduid. Ook de tekening van de drie uur durende duisternis op Golgotha nodigt uit tot bespiege ling. Kimpe beeldt rechts op de tekening een zonsverduistering af. Maar links tekent hij een maansikkel. Heeft hij daarmee willen aangeven dat er in het Bijbelverhaal helemaal geen sprake kon zijn van zonsverduistering? Toen Jezus immers gekruisigd werd, was het immers volle maan. Speelde Kimpe met deze gegevens of had hij hiervan geen weet en liet hij zijn fantasie onbekommerd de vrije loop? We zijn hier geneigd te denken aan het laatste, omdat Kimpe ook in de paasnacht een halve maan tekent. Gebeurtenissen die in de Bijbel in één en dezelfde stad afspelen, worden door Kimpe soms op verschillende locaties gesitueerd. Zo laat hij de gebeurtenissen rondom de arrestatie van Jezus de ene keer plaatsvinden in Vlissingen, een ander keer in Veere. Het moment waarop Veronica de zweetdoek van Jezus in handen houdt, lijkt zich af te spelen in een dorpje aan de kust, dat ver dacht veel op Zoutelande lijkt. Merkwaardig is Kimpes vergissing in de chronologie: hij plaatst de verloochening van Petrus voor de gevangen neming van Jezus. Blijkbaar is hij in verwarring geraakt omdat hij juist rond het lijden van Jezus zijn opzet heeft gewijzigd. Iets bijzonders haalt Kimpe uit wanneer hij het paasverhaal naar aan leiding van Mattheüs 28 uittekent. Hoewel alle evangeliën vertellen over het lege graf, deelt geen enkel evangelie mee hoe Jezus is verrezen. In het Mattheüsverhaal rolt een engel de steen voor de grafopening weg, Jezus is dan al uit het graf ver trokken. Bij Kimpe komt Jezus uit het graf tevoorschijn en maken de bewakers zich uit de voeten. Zoals reeds gezegd wordt het bestaan na Pasen geplaatst in het gewone dagelijkse leven. We zien Jezus lopen met de Emmaüsgangers, waarvan de een gestoken is in een frans matro zenpak en de ander in visserskledij. Jezus loopt in het midden met een wandelstok; een attribuut dat nu niet direct past bij het leven der verheerlij- Boekbesprekingen

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2017 | | pagina 41