De Dam te Amsterdam, 1566, door J.H. Isings. J.B. Wolters, Groningen 1950. 2015) bij het weerbericht op een winderige, don kere en regenachtige dag niet alleen een foto toont van een zwaarbewolkte lucht en molen, maar daarnaast een representatie laat zien van Van Ruisdaels 'De molen bij Wijk bij Duurstede'. Zo versmelten heden en verleden. Veelzeggender zijn de tekstuele, zintuiglijke beelden die Thomas Erdbrink gebruikt om zijn terugkomst in Neder land te beschrijven. Hij schrijft: "Als ik 's och tends wakker word, piepen de meerkoetjes al van onder het raam van de woonboot waar ik verblijf. In de verte hangt een fietser in de pedalen om over de brug te geraken. Een torenklok geeft het halve uur aan. Witte stapelwolken in alle vorm glijden door de blauwe zomerlucht. Dit is Neder land en ik ben hier al zes weken." Het meest veel zeggend zijn de openingsbeelden van Arjen Lub- achs vermaarde 'America first'-satire (uit Zondag met Lubach, VPRO - 2017). Los van het satirisch karakter opent het filmpje met molens, groene graslanden en veel water. Alles gezien vanuit vogelperspectief. Marsmans 'Herinnering aan Holland' en Adriaan van Dis' landarbeidershuis jes en verzakte polderwegen resoneren in deze openingsbeelden.11 Ook Thomas Rosenbooms roman Gewassen vlees (1994) laat dankzij het beeldend vermogen van taal groots en meeslepend het opgeroepen regionaal en stedelijk verleden van de 18e eeuw zien. Dat gebeurt niet met een enkel beeld, maar vindt plaats door een overstelpende hoeveelheid veelal zintuiglijke beelden die getypeerd kunnen worden als cultuurbeelden. Het volgende frag ment levert daarvoor bewijs (Gv: 20):12 "Inmiddels was Workum niet heel ver meer. Zoetige turfrook dreef in vleugen aan, en reeds tekenden de huizen van de ommuurde stad zich afzonderlijk af. De schipper blies op de hoorn voor de laatste brug, waarvan het wit gestel machtig oprees tegen de loodzware lucht. Een lemen huisje stond daar iets terzij, en nu kwam de pachter van de bediening aanlopen, die met een haak aan het tegenwicht in de hoogte trok. De brug klapte open, en na een stuiver en een groet werd de beurt op Workum vervolgd. Het was wel een lieflijk gezicht zoals de schuit daar door de velden gleed en het paard haar trok, In een lange reeks van zintuiglijke beelden brengt de verteller -die ik duid als cinematogra fisch- de omgeving, de trekschuit en zijn door vaart herkenbaar in beeld. Zo evoceert de tekst een typisch Nederlands pittoresk beeld van het 18e-eeuwse landschap. Een neutrale vertellers- stem becommentarieert de scène: Het was wel een lieflijk gezicht13 Maar aan een degelijke hoe veelheid beelden kleeft een andere kant. Deze overdadigheid aan beelden beperkt zich niet alleen tot een overtuigende representatie van een herkenbaar verleden, dat net echt is, of anders gezegd: dat een illusie van authenticiteit creëert. Zij brengt ook in beeld wat niet gerang schikt kan worden onder een herkenbaar, idiopa- thisch geïdentificeerd en met nostalgie omringd verleden. Hiermee doel ik op een beeld of sequen ties van beelden die in de handelingsreeks (het gebeuren van het verhaal) weinig opvallen en aldus in het narratief ondergeschikt zijn. Zij appelleren niet aan wat ik eerder in navolging van Kaja Silverman screen noemde.14 Het wezen lijke gevolg is juist dat bepaalde beelden vanwege onze idiopathische verhouding tot het verleden gewoonweg niet gezien of opgemerkt worden. De beelden waar ik nu aan refereer bevinden zich - om het metaforisch te formuleren- in de kieren van het narratief. Zij tonen een ander verleden dat niet aansluit bij het gangbare van regionale en stedelijke trots en nostalgie. Zij laten in hun seriële ordening de andere kant van deze medaille zien; om het citaat uit Gewassen vlees te gebrui ken: dat beperkt zich niet tot een lieflijk gezicht. In de kieren van het narratief van Gewassen vlees zit het politiek-ideologische ongemak en gruwelijke. Dat wordt even excessief, even detail listisch, even wellustig in beeld gebracht als de gecanoniseerde en iconografische cultuurbeelden. 92 In de kieren van liet narratie'

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2018 | | pagina 12