opnieuw te verhouden tot de wijze waarop in Nederland het verleden vorm krijgt en besproken wordt. Noten 1 Zie Marsman (1979): 'Holland', p. 86, 'Landschap', p. 104, 'Polderland', p. 105. 'Herinnering aan Holland' staat op p. 106. 2 Zie ook Den Hartog Jager (2008). 3 Silverman (1996: 22-37). 4 Van Dis (2014); ik wijs in het bijzonder op p. 21-39. Alle komende citaten op p.24 - 28. De roman is bekroond met de Libris Literatuur Prijs 2015. 5 Zie Meijer (1996: 56-59). Dat deze cultuurbeelden tevens een ideologische of politieke lading kennen volgt later. 6 Hoe nadrukkelijk dergelijke herhaalde canonieke beelden zijn bewijst ook een eenvoudig bericht over koeien wel of niet in de wei dat als titel draagt 'Koeien in de wei, dat is Nederland'. Zie De Volkskrant, 18 mei 2015, p. 3. Een ander voorbeeld, zij het van algemene aard, zijn recla mefilmpjes waarin typisch Nederlandse producten of diensten onder de aandacht worden gebracht. Een speci fiek Zeeuws voorbeeld is de panoramaschildering 'Zicht op Middelburg' ("Het blauwe uur/de jarige stad") in de Vlissingse Machinefabriek als onderdeel van Panorama Walcheren (www.panoramawalcheren.nl). 7 Zie eveneens De Waard (2014). Als vervolg is de vraag interessant in hoeverre sprake is van een Zeeuwse screen. Romans die in dit kader als onderzoeksobject kunnen fungeren zijn Franca Treurs Dorsvloer vol con fetti (2010), Hoor nu mijn stem (2017), Rinus Spruits De rietdekker (2009), Een dag om aan de balk te spijkeren (2013), Broeder, schrijftoch eens (2017), Oek de Jongs Pier en oceaan (2012) en Chris de Stoops Dit is mijn hof (2015). 8 Zie Pleij (2005), Truijens (2009), Goedkoop (2009) en Mathijsen (2010). 9 Zie voor een kritische visie op de Gouden Eeuw Korsten (2017) en Pieters (2018). 10 Ceelen Van Bergeijk (2007: 105). Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan Geert Mak, De engel van Amsterdam (1992), Hoe God verdween uit Jorwerd (1996) en De eeuw van mijn vader (1999). Zie verder Pleij (2005), Jansen van Galen (2005) en Melching (2007). 11 'De molen bij Wijk bij Duurstede' van Jacob Isaacksz. Van Ruisdael, ca. 1668-ca. 1670, is te zien in het Rijksmu seum te Amsterdam; het citaat van Thomas Erdbrink is afkomstig uit een interview voorafgaand aan zijn rol als presentator van Zomergasten 2016 (Volkskrantmagazine, 'Onze man bij...Zomergasten', 10-9-2016, p. 34); voor Lubachs 'The Netherlands welcomes Trump in his own words' zie bijvoorbeeld YouTube, inmiddels meer dan 10 miljoen kijkers (20 februari 2018). 12 In het vervolg van dit artikel verwijst de afkorting Gv naar de roman Gewassen vlees aangevuld met de desbe treffende pagina('s). Citeer ik in de lopende tekst van dit artikel uit de roman dan gebeurt dat in cursief. 13 Zie ook Jungmann (2017) en de tv-serie Panorama Pijbes (2017) te bekijken via www.npo.nl (20 februari 2018). 14 Zie naast noot 4 ook Silverman (1992: 149). 15 Alle genoemde aspecten komen uitvoerig aan de orde in mijn dissertatie (Van Doeselaar, 2017). 16 In deze zin is hij de vader van Willem Augustijn van Donck. 17 Dat een dergelijk voorbeeld als het Bongo-voorbeeld op politiek-ideologisch terrein inclusief de dualiteit tussen idiopathische en heteropathische identificatie en morele verontwaardiging aan actualiteitswaarde niets heeft ingeboet bewijzen de steeds terugkerende Zwarte Pie tendiscussie en Nzume (2017). Zie ook Van Linge (2017), Donkers (2017) en beluister Bohlmeijer-Nzume (2017). Ik wijs eveneens op de tv-documentaire Amsterdam, sporen van suiker van Ida Does, uitgezonden op 1 juli 2017, NPO 2, zie www.npo.nl (20 februari 2018). Bibliografie - Gerbrand Bakker, Boven is het stil, Amsterdam, 2006. - Lex Bohlmeijer, Anousha Nzume, 'Ras bestaat niet. Kun nen witte mensen dat inzien?' Lex Bohlmeijer in gesprek met Anousha Nzume, te beluisteren via een podcast op www.decorrespondentbv.nl. - Han Ceelen Jeroen van Bergeijk, Meer dan de feiten. Gesprekken met auteurs van literaire non-fictie, Amster dam/Antwerpen, 2007. - Adriaan van Dis, Ik kom terug, Amsterdam, 2014. - Frank van Doeselaar, Bewegend lezen. Voorstel tot een cinematografische leeshouding, dissertatie Universiteit Leiden, Middelburg, 2017. - Hans Goedkoop, 'Met ons historisch besef gaat het fan tastisch'. In: NRC-Handelsblad, 29-30 augustus, 2009. - Hans den Hartog Jager, Dit is Nederland. In tachtig mees terwerken, Amsterdam, 2008. - John Jansen van Galen, 'Wat willen we niet weten over ons verleden'. In: Historisch Nieuwsblad, 2, 2005. Ook in te zien via www.historischnieuwsblad.nl. - Bart Jungmann, 'Wim wijst de weg'. In: De Volkskrant, V3, 20 maart 2017. - Dorien van Linge, 'Online slavernijregister 'brengt slaven weer tot leven''. In: De Volkskrant, dinsdag 25 april 2017. 94 In de kieren van het narratie'

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2018 | | pagina 14