Proclamatie van de Koningin 1 voornamelijk omdat slechte communicatie met de bezette gebieden rekrutering vanuit Londen vrij wel onmogelijk maakte tijdens de bezetting.4 Ook wilde de regering in Londen leden van het verzet opnemen in het MG die uitsluitend vanuit de gebieden zelf te bereiken waren.5 Tijdens de oprichting van het MG werd er ook een nieuw wettelijke regeling van het oorlogs recht ontworpen, waarbij de Bijzondere Staat van Beleg zou worden uitgeroepen en de bevoegdhe den en verantwoordelijkheden van het MG zou den worden uiteengezet.6 Dit 'Besluit op den Bij zondere Staat van Beleg' of BBSB was een vorm van krijgsrecht en trad in werking op 11 septem ber 1944 na tekening en bekendmaking door Koningin Wilhelmina. Het BBSB werd ingevoerd op dezelfde dag als de bevrijding van de eerste gebieden, zodat functionarissen van het MG ter plaatse konden zijn in deze gebieden om de nieuwe regeling toe te lichten, om misverstanden over en misinterpretaties van de inhoud ervan te voorkomen.7 Bovendien had een eerdere publica tie de veiligheid in het geding kunnen brengen, aangezien de Duitsers dan ook kennis hadden kunnen nemen van het besluit en hieruit dan op hadden kunnen maken dat een bevrijdingspoging nabij was.8 Voor het BBSB was er de 'Wet op den Staat van Oorlog en Beleg', ook wel de Oorlogswet 1XYE HI T VADEÏITjUTD NEDG&LAVD HKKIUJST. UK mtYHIJIHNG TS BEGOSFEN. LaEd£enootin. Kr hangt veel af vnn Uw runtime, wdatykn en eendrach tig houding la da komende dagen. Werkt alien mede deztHi een onleüflt verloop te neven. üehoorsiinnil stipt Jt hevelen vjul het Geallieerd Oppeihevelwaarmede de Regaedan een nader bekend ie mnken H^rHnf getroffen heeft. inlie ten naar do hanwijzjjgeiil van Uw Nederlaninch hlillLilr Gil»?, dat krachtens dl 5 regeling, onder Itldlng «n VrrAnt- WOordH:l"Jkbfiil tier Tfr.Jrrlsiyische Regeering, zijn taak in overlag me! hrt OaLILri-nte Opperbevel, vervult, In het wtrtdwtfi, (kit U spoedig uitvoeriger bericht kxi worden. Wil Dc U ihans rtvJn rrtedcdcelen, dat rage- Iftlgan ti;n getroffen, geheel in ovcrcenntemming met onze demoera iJsrhu beginselen, waarbij onmiddellijk eq tot den rijd, dut de wetlige verhltzanoMj =Lil|en Zijn gebonden, tijdelijks vurtegcnwoordiqmgen In staat Cn provincie en gemeente kunnen optraden, Ik rft mijn veranlwoortalijl» randgsvers honen jpotrll:; wwr op vader! an Jseiieit bodem te zjjr, leneEnilé de leiding van 'a lande zakcr. wa*r op ta nemen. Het Kab.r.et slelt zich voor bjj terugkomst zjfq ontslag |e vragen, waama Ik ten spoedigste opdracht Lot «imcti- stelling van erft nkuw ministerie zal geven, WILHELMDfA. De Vrije Zeeuw 16 november 1944. ZB Planbureau en Biblio theek van Zeeland, krantenbank. genoemd, van 1899. De Oorlogswet werd vervan gen door het BBSB omdat de wet zich niet meer leende voor de verregaande omstandigheden van 1944.9 In de nieuwe regeling moesten de compe tenties van het MG duidelijker gedefinieerd wor den omdat dat een grotere rol zou gaan spelen, maar ook door de grote mate van oorlogsschade moesten aan het MG meer verantwoordelijkheden toegekend worden. De Oorlogswet rekende bij voorbeeld nog op goedlopende overheidsdiensten waarmee het MG kon samenwerken en hiervan was geen sprake meer tijdens en na de Tweede Wereldoorlog aangezien een groot deel van de ambtenaren door de Duitsers was vervangen. Deze ambtenaren zouden gearresteerd worden voor samenwerking met de Duitsers, waardoor het MG de functies van deze personen ook zou moeten overnemen, welke bevoegdheid het MG werd toegekend in het BBSB.10 Mede door invoe ring van de BBSB werd het MG dus door de Nederlandse overheid ingesteld als tijdelijk bestuur van Nederland in de bevrijde gebieden. Wettelijke grondslag en organisatie van het MG Het MG had vergaande competenties, die werden toegelicht in het BBSB. Het kon bijvoorbeeld beslag leggen op publieke en privé-eigendommen voor gebruik door de eigen organisatie, brieven en telegraafberichten openen en in beslag nemen, en publieke bijeenkomsten, vergaderingen en demonstraties verbieden, behalve wanneer die in religieuze context werden gehouden.11 Deze com petenties werden gebruikt om de vier hoofdtaken van het MG uit te voeren, namelijk: het herstellen van de openbare orde en veiligheid, het nemen van maatregelen om in de basisbehoeften van de bevolking te voorzien, het isoleren en zorgen voor het berechten van 'verraderlijke elementen' (collaborateurs), en ten slotte het onderhouden van contacten met de geallieerde organisaties.12 Opvallend is dat het MG zelf claimde geen rech terlijke macht te bezitten; dit betekent dat het de derde hoofdtaak niet had kunnen uitvoeren.13 Uit het archief van het MG in Zeeland blijkt echter dat er collaborateurs gearresteerd werden, wat impliceert dat het MG meer te vergelijken was met een handhavingsorgaan zoals de politie dan met een echte rechterlijke macht.14 Deze rechter lijke macht werd door de Nederlandse overheid in Londen gegeven aan speciale rechtbanken onder Het Militair Gezag 97

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2018 | | pagina 17