Ruïnemarmer en landschapsmarmer wapenen ende inscriptie. Actium IX Marij 1585'. De uitgever De uitgever Philippus Galleus (Haarlem 1537 - Antwerpen 1612) was een graveur en kaartmaker. Hij werkte eerst in Haarlem, later veel in Ant werpen, waar hij woonde tegenover de bekende kaartenmaker Goliath. Hij was eveneens bevriend met de drukker Christoffel Plantijn en hoorde met hem waarschijnlijk ook tot het mystieke genoot schap van het Huis der Liefde, waar trouwens ook Goliath bij hoorde. Er is voor hem ook een link met Zeeland aan te geven: in 1569 maakte hij een fraaie reeks portretten van de graven van Holland en Zeeland. Ook aanwezig in de collectie van het Genootschap. Theatri orbis terrarum enchiridon, minoribus tabu- lis per Philippum Galleum exaratum. Et carmine heroïsche, ex varix geografes Poetins collecte, per Hone Favolium illustratie. Antwerpen, voor Philip pus Galleus door Christophorus Plantinus, 1585. Zeeuwse Bibliotheek (bruikleen Zeeuws Genoot schap) 1110 C 20 Elsa Westland 'Kijk, mama, die wolk lijkt op een hartje! 'O ja, nu zie ik het ook! Maar kijk, die andere wolk lijkt wel een grote walvis!' De kleine meid verzamelt allerlei spulletjes in hartvorm. De moeder weet alles over walvissen, beiden zien ze hetzelfde wolkendek. Maar hun brein selecteert allereerst wat voor ieder van hen belangrijk en herkenbaar is. De uitdruk king 'Je moet er oog voor hebben' zegt het al. Selectief kijken is van alle tijden. Herman Ror schach maakte er gebruik van toen hij in 1921 zijn (inmiddels omstreden) inktvlekkenmethode intro duceerde. In onze tijd maakt Victor Minds er grap pen mee op tv. Het Pietra Paesina (landschapssteen) duikt vanaf de 16e eeuw op in Italië, met name in Toscane en Ligurië. Het is een klein stukje verzaagde steen. Een sedimentgesteente zoals een kalksteensoort uit het krijt-tijdperk, voorzien van ijzerhoudende vlekken, beperkt door interne breuken in de steen. Tot zover de geologische omschrijving. Het zullen arbeiders in de marmergroeven geweest zijn die als eersten oog hadden voor de tekening in de steen, 'Dat lijkt wel op een berg! En dat lijkt wel op een ruïne!' Deze verzaagde stukken wer den een rage en ze werden veel toegepast in meu bels, bij inlegwerk en voor decoratieve doelein den. Later raakten ze weer uit de mode. Overigens is het woord landschap in de bete kenis die wij eraan geven vrij recent. Tot onge veer halverwege de 18e eeuw kon je een land schap kopen, bewonderen en aan de muur hangen, maar je kon er zeker niet in wandelen. Een 'landschap' was een schilderij (of verzaagd stuk steen, zoals hier) waarin een deel van de omgeving te zien was. De 18e-eeuwse Italiaanse schilders zoals Claude Lorrain en Nicolas Poussin waren meesters in het genre en enorm populair. Tegelijkertijd was het in het toen welvarende Engeland gebruikelijk dat jonge mensen uit de hogere klassen hun opleiding afrondden met een reis naar Italië: 'The Age of the Grand Tour'. En 't Is vol van schatten hier 157

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2018 | | pagina 33