natuurlijk kwamen zij thuis met allerlei souve
nirs. Schilderijen van landschappen en ongetwij
feld ook stukjes landschapssteen. Die pasten
makkelijk in hun bagage. Het werd de inspiratie
bron voor een nieuwe kunstvorm: de landschaps
tuinen.
In 1734 schreef Alexander Pope: 'all garden
ing is landscape painting - just like a painting
hung up.' In dezelfde periode kwam het woord
'picturesque' in zwang: 'that kind of beauty
which would look well in a picture'. Impulsen
voor de nieuwe kunstvorm kwamen natuurlijk
ook uit andere bronnen, zoals wetenschap, kunst
en literatuur.
Ons object ruïnemarmer (NHG 10118, afme
tingen 65 x 60 mm) is uit de collectie Fokker en
Seelheim en moet wel 18e-eeuws zijn of mogelijk
nog ouder. Ik liet dit stuk eens zien aan een
medewerker van het museum en vroeg: Wat zie jij
er in? Ze keek aandachtig en riep toen: 'Ja
natuurlijk! Dat zijn containerschepen op de Wes-
terschelde!' Iemand anders zag er duidelijk een
'skyline' in, een gezicht op een stad! Het tweede
stuk (NHG04-3456, afmeting 125 x 60 mm) komt
uit de grote collectie van Jan de Visser uit Oost-
kapelle. Deze verzameling werd in 2004 aange
kocht door het Genootschap. De Visser kocht veel
op beurzen en noteerde zelfs de aankoopprijs in
zijn registratie. Maar van dit stuk is helaas de
herkomst onbekend. Het steentje is fraai gepolijst.
Zonder moeite herken je hierin bomen in een
landschapstuin. Maar een brandweerman zou
misschien denken aan fikse rookwolken.
Hoe zeldzaam zijn deze stukken? Ik weet het
niet. Een mooi onderwerp voor verder onderzoek.
Twee buitenbeentjes in de collectie gesteenten en
mineralen en met recht schatjes.
158
't Is vol van schatten