natuurlijk kwamen zij thuis met allerlei souve nirs. Schilderijen van landschappen en ongetwij feld ook stukjes landschapssteen. Die pasten makkelijk in hun bagage. Het werd de inspiratie bron voor een nieuwe kunstvorm: de landschaps tuinen. In 1734 schreef Alexander Pope: 'all garden ing is landscape painting - just like a painting hung up.' In dezelfde periode kwam het woord 'picturesque' in zwang: 'that kind of beauty which would look well in a picture'. Impulsen voor de nieuwe kunstvorm kwamen natuurlijk ook uit andere bronnen, zoals wetenschap, kunst en literatuur. Ons object ruïnemarmer (NHG 10118, afme tingen 65 x 60 mm) is uit de collectie Fokker en Seelheim en moet wel 18e-eeuws zijn of mogelijk nog ouder. Ik liet dit stuk eens zien aan een medewerker van het museum en vroeg: Wat zie jij er in? Ze keek aandachtig en riep toen: 'Ja natuurlijk! Dat zijn containerschepen op de Wes- terschelde!' Iemand anders zag er duidelijk een 'skyline' in, een gezicht op een stad! Het tweede stuk (NHG04-3456, afmeting 125 x 60 mm) komt uit de grote collectie van Jan de Visser uit Oost- kapelle. Deze verzameling werd in 2004 aange kocht door het Genootschap. De Visser kocht veel op beurzen en noteerde zelfs de aankoopprijs in zijn registratie. Maar van dit stuk is helaas de herkomst onbekend. Het steentje is fraai gepolijst. Zonder moeite herken je hierin bomen in een landschapstuin. Maar een brandweerman zou misschien denken aan fikse rookwolken. Hoe zeldzaam zijn deze stukken? Ik weet het niet. Een mooi onderwerp voor verder onderzoek. Twee buitenbeentjes in de collectie gesteenten en mineralen en met recht schatjes. 158 't Is vol van schatten

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2018 | | pagina 34