Zeeland 28.1 Aanwinsten maart 2019 G.G. Trimpe Burger-Mekking In de Kroniek Historisch Genootschap Roterodamum (december 2017) lezen we over het nog altijd in al zijn glorie bestaande theater Tuschinski in Amsterdam, opgericht door Abraham Tuschinski (1886-1942), een Joods-Poolse vluchteling. Hij ontpopte zich in Rotterdam tot een pionier die de stad verrijkte met diverse theaters, later liet hij nog twee theaters in Amsterdam bouwen. Zijn Rotterdamse bezittingen werden in 1940 tijdens het bombardement vernietigd. Tuschinski is door de Duitsers weggevoerd en in Auschwitz vermoord. In september 2018 werd in de Kroniek aandacht besteed aan de 'Opstand in Rotterdam' in 1918 (auteur S. van der Velden). Wijn was misschien een dure, maar toch populaire drank. Er werd goed geld verdiend en het gilde van wijnkopers groeide in ledenaantal. Er werd echter veel geknoeid met kwaliteit en zwart verdienen, wat de Staten van Holland deed besluiten dat gildeleden een eed moesten afleggen niet te zullen frauderen. In Rotterdam weigerde men de eed en mocht er niet meer gehandeld worden. Toen na korte tijd bleek dat collega Gerrit Hagendoorn toch de eed had afgelegd en weer handelen mocht waren de rapen gaar: zijn pakhuis werd opengebroken en zijn hele voorraad opgedronken. In 1918 werd regelmatig gestaakt en er vonden meerdere voedselrellen plaats. De Rotterdamse stakingen worden belicht vanuit politiek standpunt, waarbij het optreden van sociaaldemocraat Troelstra uitgebreid besproken wordt. Een heel bijzonder jaarboek komt uit Sas Gent: Kroniek 2018; Sasse Kunst, uitgegeven bij het 50-jarig jubileum van de Heemkundige Kring Sas van Gent. Van meer dan vijftig Sasse kunstenaars is een korte beschrijving gegeven, vergezeld van een of meer van hun werken. Reeds lang gestorven kunstenaars passeren de revue zoals Henricus Joannes Mélis (1845-1923) en Albert Plasschaert (1874-1941). Ook velen die daarna of heden ten dage als professioneel kunstenaar of zeer verdienstelijk amateur werkzaam zijn. Het is boeiend om te lezen hoe enthousiast mensen over hun hobby kunnen zijn, hoeveel cursussen ze jarenlang gevolgd hebben om tot de getoonde prestaties te komen en hoeveel exposities ze soms al achter de rug hebben. Het is niet mogelijk in dit kleine signalement nader op de vele kunstenaars in te gaan, maar het is zeker de moeite waard een poging te ondernemen het werk in handen te krijgen. De Oudheidkundige Kring 'De Vier Ambachten' bestond in 2018 negentig jaar. Ter ere van dit heuglijke feit heeft de Kring vier miniboekjes uitgegeven, elk met zes interviews: Verhaaltjes van en over onbekende/bekende mensen uit 'De Vier Ambachten'. Oudere bekenden uit de regio staan stil bij gebeurtenissen uit hun leven en tekenen daarmee het tijdsbeeld van onze generatie. J. de Kort vertelt in het 'Bulletin' van de De Vier Ambachten (2018,4) over de culturele bijdra ge aan de samenleving van de Oudheidkundige Kring over de periode 1927-1940. In dit num mer wordt door W. Verschraegen veel aandacht besteed aan de Eerste Wereldoorlog. De beruchte 'Doodendraad' - aangelegd door de Duitsers in 1915 tussen België en het neutrale Nederland - was 332 km lang en stond onder een elektrische spanning van 2000 volt. De draad kostte min stens duizend mensen het leven maar kon niet verhinderen dat toch op verschillende manie ren mensen de grens passeerden. Verschraegen behandelt ook het ontstaan, de geschiedenis en Harold Sarneel, geboren en getogen in Sas van Gent (1950). ''Eugeniapolder Sas van Gent", olieverf, canvas 70x30, 2010 Aanwinsten 29

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2019 | | pagina 31