Zeeland 28.1
Aanwinsten maart 2019
G.G. Trimpe Burger-Mekking
In de Kroniek Historisch Genootschap
Roterodamum (december 2017) lezen we
over het nog altijd in al zijn glorie bestaande
theater Tuschinski in Amsterdam, opgericht
door Abraham Tuschinski (1886-1942), een
Joods-Poolse vluchteling. Hij ontpopte zich in
Rotterdam tot een pionier die de stad verrijkte
met diverse theaters, later liet hij nog twee
theaters in Amsterdam bouwen. Zijn Rotterdamse
bezittingen werden in 1940 tijdens het
bombardement vernietigd. Tuschinski is door de
Duitsers weggevoerd en in Auschwitz vermoord.
In september 2018 werd in de Kroniek aandacht
besteed aan de 'Opstand in Rotterdam' in 1918
(auteur S. van der Velden). Wijn was misschien
een dure, maar toch populaire drank. Er werd
goed geld verdiend en het gilde van wijnkopers
groeide in ledenaantal. Er werd echter veel
geknoeid met kwaliteit en zwart verdienen,
wat de Staten van Holland deed besluiten
dat gildeleden een eed moesten afleggen niet
te zullen frauderen. In Rotterdam weigerde
men de eed en mocht er niet meer gehandeld
worden. Toen na korte tijd bleek dat collega
Gerrit Hagendoorn toch de eed had afgelegd en
weer handelen mocht waren de rapen gaar: zijn
pakhuis werd opengebroken en zijn hele voorraad
opgedronken. In 1918 werd regelmatig gestaakt
en er vonden meerdere voedselrellen plaats. De
Rotterdamse stakingen worden belicht vanuit
politiek standpunt, waarbij het optreden van
sociaaldemocraat Troelstra uitgebreid besproken
wordt.
Een heel bijzonder jaarboek komt uit Sas Gent:
Kroniek 2018; Sasse Kunst, uitgegeven bij het
50-jarig jubileum van de Heemkundige Kring Sas
van Gent. Van meer dan vijftig Sasse kunstenaars
is een korte beschrijving gegeven, vergezeld
van een of meer van hun werken. Reeds lang
gestorven kunstenaars passeren de revue zoals
Henricus Joannes Mélis (1845-1923) en Albert
Plasschaert (1874-1941). Ook velen die daarna of
heden ten dage als professioneel kunstenaar of
zeer verdienstelijk amateur werkzaam zijn. Het
is boeiend om te lezen hoe enthousiast mensen
over hun hobby kunnen zijn, hoeveel cursussen
ze jarenlang gevolgd hebben om tot de getoonde
prestaties te komen en hoeveel exposities
ze soms al achter de rug hebben. Het is niet
mogelijk in dit kleine signalement nader op de
vele kunstenaars in te gaan, maar het is zeker de
moeite waard een poging te ondernemen het werk
in handen te krijgen.
De Oudheidkundige Kring 'De Vier Ambachten'
bestond in 2018 negentig jaar. Ter ere van dit
heuglijke feit heeft de Kring vier miniboekjes
uitgegeven, elk met zes interviews: Verhaaltjes
van en over onbekende/bekende mensen uit
'De Vier Ambachten'. Oudere bekenden uit de
regio staan stil bij gebeurtenissen uit hun leven
en tekenen daarmee het tijdsbeeld van onze
generatie.
J. de Kort vertelt in het 'Bulletin' van de De
Vier Ambachten (2018,4) over de culturele bijdra
ge aan de samenleving van de Oudheidkundige
Kring over de periode 1927-1940. In dit num
mer wordt door W. Verschraegen veel aandacht
besteed aan de Eerste Wereldoorlog. De beruchte
'Doodendraad' - aangelegd door de Duitsers in
1915 tussen België en het neutrale Nederland -
was 332 km lang en stond onder een elektrische
spanning van 2000 volt. De draad kostte min
stens duizend mensen het leven maar kon niet
verhinderen dat toch op verschillende manie
ren mensen de grens passeerden. Verschraegen
behandelt ook het ontstaan, de geschiedenis en
Harold Sarneel, geboren en getogen in Sas van Gent (1950).
''Eugeniapolder Sas van Gent", olieverf, canvas 70x30, 2010
Aanwinsten
29