Zeeland 28.1 Gerard Heerebout Leo van Breen: 'De som van niemendallen'. Bezorgd en uitgeleid door Lo van Driel; 96 pag.; uitg. Erven Eikenhout Sint Kruis; te bestellen via lovandriel@ zeelandnet.nl; prijs 17,50 excl. verzendkosten. We lezen dat het ook Cats was die het initia tief nam een dichtbundel uit te brengen: Zeeuse Nachtegael (1623) met daarin werk van Zeeuwse dichters. Hij wilde laten zien dat Zeeland ook op dat terrein zijn partijtje mee kon blazen. Dit gewest kon best wedijveren met Holland! Van der Venne uit Middelburg illustreerde dit werk met etsen, net zoals hij dat bij heel veel ander werk van Cats deed. Ook Van der Venne mag wel weer eens wat meer aandacht krijgen. Enfin, dit leuke boekje rakelt van alles op en smaakt dus naar meer. Zijn gedichten hadden voor zijn tijdgenoten zeker een andere betekenis dan voor de huidige lezer. Tijd voor een herinterpretatie van zijn werk, dat is toch wel wat je leest in de bijdragen van de verschillende auteurs. Wij kijken anders tegen zaken aan, wij interpreteren teksten anders en kijken ook anders naar de afbeeldingen in zijn boeken. Destijds algemeen aanwezige kennis is vervaagd en zaken moeten daarom uitgelegd worden in een te schrijven wetenschappelijke biografie, waardoor Cats zijn plaats kan krijgen naast Bredero, Vondel, Hooft en Huygens. We lezen dat Johan Koppenol, hoogleraar Oudere Let terkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam daaraan werkt. Daarin zal zeker ook verklaard worden waarom Cats zoveel over de dood schreef. Kees van Walsem schrijft er alvast wat over in dit boekje. Het oor wil ook wat. Opgenomen is het ge dicht: De vryster met de pyl in 't oir, singt. Amor heeft een meisje met een pijl geraakt in het oor. Een beetje ongelukkige plaats, maar zij is er dolgelukkig mee: verliefd op Alexis! Het gedicht wordt ook gezongen door Camerata Trajectina: https://www.youtube.com/watch?v=-25HSLEslLA. Het Zeeuwse kind in 't hout Leo van Breen was een onbekende voor mij tot 'De som van niemendallen'bij mij op de mat viel. Het uitgebreide artikel dat Lo van Driel wijdde aan de in 1906 in Goes geboren dichter, maakte me nog nieuwsgieriger. En ja, hoor, daar zat ik al met mijn neus volop in gedichten en beschouwingen uit het interbellum, 'De som' ernaast. Nederlandse schrijvers voerden in die jaren felle discussies in de literaire tijdschriften die goed de nationale verzuiling laten zien. Kunst speelde een belangrijke ideologische rol. Religieuze en areligieuze opvattingen werden tegenover elkaar geplaatst, de oude garde had andere ideeën dan de nieuwkomers, stichtelijke literatoren werden bekritiseerd omdat zij poëtische kwaliteit niet los konden zien van de boodschap. Dichters bezonnen zich over hun rol in de samenleving. In die jaren werd ook de discussie 'vorm of vent' uitgevochten. Voor 'damesauteurs' hadden zij niet veel respect. Een goed werk zou de persoonlijkheid van de dichter weerspiegelen; de vorm was maar een constructie en ontbeerde vurige spanning. Tegenstanders zagen juist in de Boekbesprekingen 37

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2019 | | pagina 39