rente bij de overheid lenen. Joodse Middelburgers werden uitgesloten van de schadevergoedingspro cedure. De schadevergoedingen voor Joodse ei gendommen die in het Grootboek stonden werden aan de door de bezetters geconfisqueerde Joodse bank Lippmann, Rosenthal Co in Amsterdam overgedragen. Deze bank werd door het Naziregi me gebruikt om geconfisqueerd Joods eigendom te registreren en te beheren.54 SGOZ was ontevreden over de hoogte van de vergoeding omdat die gebaseerd was op de waar de van de woning op 9 mei 1940. Dit bedrag was, mede door de toenemende materiaalschaarste, vaak onvoldoende om de herbouw te bekostigen. Om de particuliere wederopbouw te stimuleren beloofde Ringers daarom 10% vergoeding voor elk bouwproject dat voor 1942 afgerond was. Projecten in Middelburg kregen zelfs 40% extra premie op hun vergoeding. Vervolgonderzoek is nodig om de totale kosten van de herbouw van Middelburg vast te stellen. Een lijst van schadevergoedingen voor de herbouw uit het archief van SHM geeft een totaal van 1.343.230 gulden.56 Het budget van DiWeMi laat zien dat de voorbereiding van de herbouw 2.210.000 gulden kostte.57 De boekhouding van de SHM/SHW laat zien dat de organisatie kosten tussen 1941 en 1943 157.032 gulden bedroegen.58 Deze bedragen bij elkaar genomen komen op 3.710.262 gulden uit. Het is zeer onwaarschijnlijk dat dit bedrag hoog genoeg was voor de gehele wederopbouw van Middelburg. Nader onderzoek is nodig om de hoogte van de door de BBM ge maakte kosten en de kosten die gemaakt zijn voor de herbouw van monumenten zoals het stadhuis en de abdij te achterhalen. Een mogelijk uit gangspunt voor vervolgonderzoek zouden de in het Grootboek voor de Wederopbouw vastgelegde vergoedingen voor Middelburgers kunnen zijn. Conclusie Dit artikel had als doel om de lokale organisatie structuren en financiën van de Middelburgse wederopbouw in kaart te brengen om beter te begrijpen hoe de wederopbouw in zijn werk ging tussen 1940 en 1944. Door het toegepaste herbouwplan werden veel huiseigenaren uit de binnenstad verdreven waar voornamelijk winkels gevestigd werden.59 Hoewel het regionale bestemmingsplan uit 1939 geen substantiële stadsuitbreiding beoogd had, was dit in de nieuwe situatie toch noodzakelijk. Daarom werd nieuwbouwwijk 't Zand buiten het stadscentrum aangelegd om het verminderde woningaanbod aldaar te compenseren.60 Het is opmerkelijk dat, terwijl er al in 1942 omwille van (inter)natio- nale bouwmaterialenschaarste in Nederland een bouwstop werd afgekondigd, 111 panden in de Middelburgse binnenstad en nog eens 151 nieuw bouwhuizen in 't Zand gebouwd werden.61 Zowel literatuur als archiefstukken wijzen er op dat de wederopbouw van Middelburg een heet politiek hangijzer was en dat vele tegenstrijdige belangen het besluitvormingsproces beïnvloedden. Het is echter onduidelijk waarom uitgerekend de herbouw van Middelburg zo belangrijk geacht werd en de wederopbouw zo snel op gang werd gebracht, behalve omdat de stad een aantal histo rische monumenten rijk was.62 Vervolgonderzoek zal de ogenschijnlijk grote interesse van het Nazi regime voor de wederopbouw van Middelburg moeten verklaren. Plannen voor de bouw van een Staatstheater en het gebruik van de abdij als een Volkshogeschool waar internationaal- Germaanse etnologische congressen gehouden zouden worden wekken het vermoeden dat de bezetter voor Middelburg misschien een speciale rol had voorzien in het Derde Rijk.63 Dit zou dan een verklaring kunnen zijn voor het feit dat Middelburg, in tegenstelling tot andere verwoeste steden zoals Rotterdam, al grotendeels tijdens de bezettingsperiode herbouwd is.64 Ondanks de grote plannen die voor Middel burg al dan niet mogen hebben bestaan is vooral het streven van SHM om het historische stads gezicht te behouden en de Middelburgse 'sfeer' te bewaren doorslaggevend geweest voor het uiteindelijke resultaat dat gekenmerkt wordt door een ietwat 'anonieme' bouwstijl.65 Het stadsplan van De Ranitz en de architectonische richtlij nen van SHM hebben de herbouw voornamelijk vormgegeven. De lokale organisaties lijken dus meer invloed op de herbouw gehad te hebben dan de landelijke Organisatie voor de Wederopbouw.67 Ondanks de inzet van de in de SHM vertegen woordigde SGOZ en de toezegging van extra financiële steun schijnen de inwoners van de stad zelf weinig invloed op de besluitvorming te hebben gehad.67 50 Wederopbo uw Middelburg

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2019 | | pagina 12