Zeeland 28.2 palen, digitale datatransporten en multidiscipli naire samenwerking. Na het politieke besluit om in de Oosterschel- de een stormvloedkering te bouwen zijn er meer dan 300 ontwerpen ingediend. Allen vielen af omdat de kosten en bouwtijd niet aan de gestelde eisen voldeden. Het uiteindelijke ontwerp met monolietpijlers maakte het noodzakelijk dat ach tereenvolgens de ondergrond verdicht werd, een bodembescherming werd aangebracht waarna de pijlers met hoge nauwkeurigheid geplaatst konden worden. Drie innovatieve schepen, niet in situ beproefd (een schip met trilnaalden: de Mytilus, een mattenleggerponton: Cardium en een hef- schip: Ostrea). Naast de civiel- en informatietechnische noviteiten is de Maeslantkering vooral ook in novatief door de rol van de bouwers die volledig verantwoordelijk waren voor het ontwerp en de uitvoering. Kortom, de Deltawerken waren en zijn het vliegwiel voor het vergaren en verspreiden van de nieuwe kennis. Economie In dit hoofdstuk van het boek worden de econo mische effecten van de Deltawerken en het regio naal overheidsbeleid voor de economische ont wikkeling van Zuidwest-Nederland behandeld. De aanleg van de dammen zorgden voor verbetering van mobiliteit, westwaartse verschuiving van de zoet-zout grens en meer landbouwmogelijkheden. De meren vergroten ook de toeristische aantrek kelijkheid. Door een open kering in de Ooster- schelde bleef de oester- en mosselteelt behouden. Het kwantificeren van deze effecten is lastig omdat ook andere overheidsuitgaven zijn gedaan ter bevordering van de economie in de regio. De auteurs concluderen dat de Deltawerken vanuit economisch perspectief weinig invloed hebben gehad op ontwikkelingen ten aanzien van zee havens, toerisme en landbouw omdat andere invloeden veel belangrijker geweest zijn. Wel zijn de Deltawerken nog steeds een toeristische trekpleister, maar in de 21e eeuw is een afname van de toeristenaantallen voor de Deltawerken te zien: het nieuwtje is eraf. Toerisme In dit hoofdstuk wordt specifiek ingegaan op de effecten van de Deltawerken op de toeristische ontwikkeling van Zeeland. De Deltawerken heb ben het recreatieve bezoek aan Zeeland verge makkelijkt en ook nieuwe elementen toegevoegd. Op het Veerse Meer en het Grevelingenmeer heeft de 'kleine watersport' een hoge vlucht genomen, de open Oosterschelde is aantrekkelijker voor zeewaardige jachten. Voor het overgrote deel van de bezoekers staat Zeeland voor strand, zee, de Deltawerken en de Watersnoodramp. De auteurs staan stil bij de ontwikkeling van het toerisme vóór de Ramp, na de Ramp, en na de voltooiing van de Deltawerken. Verder wordt stilgestaan bij de (lokale) problemen die het toerisme met zich meebracht. Tot de oorlog was Walcheren de meest bezochte regio. Nu is dit Schouwen. De Zeeuws- Vlaamse kust is een goede derde. Al jarenlang is Neeltje Jans de drukst bezochte dagattractie in Zeeland, uiteindelijk ingericht als een pretpark waarbij de aandacht voor de kering op het tweede plan terecht gekomen is. De aangelegde slufter aan de Noordzee (1991) onderstreept de provinciale beleidskeuze om op de Oosterschelde alleen extensieve recreatie toe te staan en de platen en buitendijkse gebieden te vrijwaren van bebouwing. Het Watersnoodmuseum in de vier caissons bij Ouwerkerk geeft een beeld van de impact van de Ramp op de slachtoffers en is een echte nationale en internationale publiekstrekker. Ruimtelijke ordening In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de vormgeving en inrichting van het Deltaland schap. In het lage deel van Nederland is het landschap hoofdzakelijk bepaald door de water staatkundige beginselen en belangen. Daarnaast hebben de vele overstromingen de structuur van het Zeeuwse land sterk beïnvloed. Het Boekbesprekingen 77

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2019 | | pagina 39