Zeeland 28.2 met verwoestende kracht toe. Volgens het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) worden extreme scenario's met 6 meter zeespiegelstijging in 2200 en zelfs 18 meter in 2500 niet onmogelijk geacht. Bij dergelijke scenario's horen andere oplossingen en zal mijns inziens het opgeven van land en grootschalige wereldwijde migratie onvermijdelijk zijn. Voor de kortere termijnen met minder extreme scenario's zijn wel oplossingen denkbaar. Op initiatief van Nederland is in 2016 een Delta Coalitie gesloten waarin verschillende landen zullen samenwerken om expertise te delen en te anticiperen op de problemen met de delta's. In Nederland worden sinds 1200 dijken aangelegd en na een overstroming hersteld, dan wel werd er land prijs gegeven aan de zee. Het eeuwenlange adaptieproces is een illustratie van een breder verschijnsel met twee gezichten: de mens wil de natuur temmen, maar introduceert daarmee een nieuw probleem, zoals maaiveldda ling. Dit wordt vaak versterkt door bemaling en daardoor is extra bemaling nodig om de gewenste drooglegging te behouden. Aan dit dilemma valt nauwelijks te ontsnappen want zelfs als we de ernstige gevolgen (zoals klimaatverandering) ongedaan willen maken, grijpen we opnieuw vergaand in de natuur in. De Deltawerken zullen dan ook deel uit blij ven maken van de fascinerende dialoog tussen mens en natuur: luctor et emergo. Naschrift recensent: Met de kennis van nu Voor een waterbouwkundig ingenieur bevat het boek een boeiend verhaal. Vanuit mijn expertise en jarenlange ervaring heb ik wel de behoefte een paar niet genoemde aspecten ten aanzien van de Oosterscheldekering en Maeslantkering naar voren te brengen: - Bij het ontwerpen is weinig nagedacht over onderhoudsconcepten. Zo zou met uitneem- bare schuiven in de Oosterscheldekering het schilderwerk eenvoudiger en efficiënter kunnen worden uitgevoerd, zeker gezien de strenge eisen van de milieuwetgeving. Met de huidige constructie is dit niet echter mogelijk. - Bonkende overgangen tussen de wegdek elementen zijn kenmerkend voor deze kering, maar niet optimaal vanuit het weggebruik. - De menselijke factor is de achillespees voor het optimaal blijven functioneren van een stormvloedkering (dagelijks beheer, periodiek onderhoud en bij het sluiten). - Verandering van milieuwetgeving kan leiden tot onvoorziene problemen. Zo is het bolscharnier van de Maeslantkering in tweede instantie voorzien van kunststof plaatjes omdat het gebruik van het speciaal ontworpen smeermiddel niet langer was toe gestaan. Ook het vervangen van de olie in de hydraulische cilinders van de schuiven van de Oosterscheldekering door een meer milieuvriendelijke variant leidde tot onver wachte aantasting van het oppervlak van de cilinder. - Met de Oosterscheldekering zijn wel de maximale waterstanden in de Oosterschelde verlaagd, maar de lokaal opgewekte golven behouden grotendeels hun kracht, waardoor in het kader van het project 'herstel gezette steenbekleding' ook in de Oosterschelde vrij wel alle harde bekleding vervangen moest worden om te voldoen aan de veiligheids eisen. - Bij een forse zeespiegelstijging (meer dan 1 meter) zal de effectiviteit van de storm vloedkering afnemen. Enerzijds door een kleinere reductie van de maatgevende water stand en anderzijds omdat de toename van de gemiddelde stijghoogte onder de dijk gelijke tred houdt met de zeespiegelstijging waardoor de belasting op de dijken zal toenemen. De gemiddelde waterstand kan niet worden beïnvloed door een stormvloedkering. Naast de imperfectie van de technische infra structuur wordt de kwetsbaarheid van een storm vloedkering grotendeels bepaald door de mens en de beheerorganisatie die verantwoordelijk is voor Boekbesprekingen 79

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2019 | | pagina 41