souden rijmloos ende onbekleet laten, daer sijne gedenck-spreucke: In een hoecxken, met een Boecxken: genoeg te kennen geeft dat hy vanden Geest der Nederduytsche Dicht-kunst niet vreemd Montanus had het voornemen, wanneer er voldoende belangstelling bestond, het boek van Thomas in zijn geheel te berijmen. Zover is het echter niet gekomen. Wanneer we de berijmde tekst van Montanus naast de tekst van Thomas leggen, stellen we vast dat je even moet zoeken om de officiële tekst van de Navolging in de berijming terug te vinden. Hier volgen enkele beknopte voorbeelden om dit illustreren. Thomas begint zijn boek met de woorden: Qui sequitur me non ambulat in tenebris, dicit dominus (Wie Mij volgt, gaat zijn weg niet in de duisternis, zegt de Heer)8. Montanus' berijming luidt: Wel hem die houdt de streeck door mijne stem beschreven, Een die my navolgt noyt het duyster naeckt nog blint, En op mijn padt all' sins dagh sonder nacht hy vint. Thomas' woord: Melior est profecto humilis rusticus qui deo seruit: quam superbus philosophus qui se neglecto cursum celi considerat (Een deemoedige boer die God dient, is werkelijk beter dan een verwaande wijsgeer die de loop van de sterrenhemel observeert, maar zichzelf verwaarloost).9 luidt in de berijming van Montanus: Veel beter is een Boer wiens nederigh geweten, Niet als van uwen dienst, geloov', en liefde weet Dan een Wijsgeerige, wiens opgeblazen weten De Hemelen doordringht, terwijl 't sigh selfs vergeet. Het bekende woord van Thomas: Si vis utiliter aliquid scire et discere: ama nesciri et pro nihilo reputari (Als je iets wilt weten en leren wat dienstig is, houd er dan van onbekend te zijn en niet mee te tellen).10 geeft Montanus als volgt weer: Vlie hooge wetenschap, en maeck de goed' uw' Wenschen Leer die van sonder glans te leven hier beneen, Soeck onbekent te zijn (kan 't zijn) aen alle menschen Of wel dat uwen staet gansch niet acht' yeder een. Over de uitgever en mogelijke drukker Zacharias Roman (of Rooman) werd in 1595 geboren in Haarlem11 en overleed omstreeks 1668 te Middelburg.12 Dit blijkt uit de catalogus van zijn nagelaten winkelinventaris.13 Hij stamde uit een familie van boekdrukkers en boekverkopers die vanuit Vlaanderen (via Londen) in 1583 naar Haarlem kwam. Gillis Roman, de vader van Zacharias bracht het daar tot stadsdrukker. Hij werd opgevolgd door Adriaen, zijn oudste zoon, terwijl Zacharias vertrok naar Middelburg. Die werd op 17 maart 1620 als 'bouckverkooper van Haerlem' poorter van Middelburg. Hij woonde eerst in de Kerckstraat, later had hij een winkel op de Burg met de sierlijke naam 'In den Vergulden Bybel'. In 1631 was hij deken van het Middelburgse boekverkopersgilde. Volgens de eerdergenoemde catalogus moet hij een aanzienlijke voorraad boeken hebben gehad. Daarbij waren ook, zoals gebruikelijk in die tijd, veel exemplaren in losse vellen die hij, of de koper, kon (laten) inbinden. Zacharias Roman was tevens kunsthandelaar en verkocht kopergravures en houtsneden. Ondanks een door hem gebruikt vignet met de tekst 'Const en Boeckdruckery' heeft hij waarschijnlijk zelf geen boeken gedrukt, maar beperkte hij zich tot het uitgeven ervan. Wel had hij mogelijk een kleine pers waarop hij prenten kon drukken. Bekende uitgaven van Zacharia Roman zijn de Speculum Zelandiae waarvan diverse edities (1654 en 1662) in het licht werden gegeven en de grote wandkaart Zelandiae Comitatus met Nicolaes Visscher (1656). Ook de volgende werken van Johan de Brune de oude (1588-1658) gaf hij uit: De Grond-steenen van vaste Regieringe (1629); Ziel-gherechten, toe-ghemaeckt met Hemelsche speceryen (1632 en 1643) en Nieuwe wyn in oude le'er-zacken (1636). Van veel van de uitgaven is bekend door wie ze gedrukt werden. Zo werd in Leiden bij Willem Christiaens van der Boxe het reeds genoemde 136 Middelburgse uitgave Thomas a Kempis

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2019 | | pagina 18