Zeeland 28.4 Vandenbroeck is er gedurende zijn hele carrière door gefascineerd gebleven en onderzoek naar het oeuvre van Bosch is een constante factor in zijn publicaties: hij schreef verscheidene boeken over het werk van de schilder, een monografie en een volledige catalogus. In het schilderij Garden of Earthly Delights - volgens de auteur het meest raadselachtige wat Bosch heeft gemaakt - gaat het om het paradijselijke huwelijk, de exotische omgeving en de monsterlijke dieren in de Hof van Eden. De geheimen van het symbolisme van de fontein en de verschijning van de uil worden ontrafeld. Daarbij wordt de betekenis van de was sende maan, planten en dieren en niet te vergeten de acrobaten en vliegende personen besproken. Vandenbroeck werpt de vraag op of in het cen trale deel van het schilderij een paradijs of een zondige verdorven situatie is afgeschilderd. Hij verschaft ons argumenten voor de - op zijn minst gedeeltelijke - negatieve betekeniswaarde van de symbolen, die het onmogelijk maken te geloven in een positieve realiteit als een paradijs. Op de Garden zijn veel verschillende vogels te zien: zwermen zwaluwen,spreeuwen, ooievaars en wa tervogels. In apocriefe en middeleeuwse teksten worden ook soms enorme aantallen vogels in de Hof van Eden genoemd, maar of die aansluiten bij het werk van Bosch? In ander werk van hem zien we ook soms veel vogelzwermen, maar altijd is het in een negatieve context, wat in genoemde teksten niet het geval is. Over de betekenis van de monsterlijke dieren zijn ook vragen te stellen. In oude teksten en op vroege afbeeldingen in het Oosten, waar het paradijs gelokaliseerd werd, worden eveneens wonderlijke gedrochten opgevoerd, gewoon omdat de makers het bijzonder vonden. Maar er is ook een andere betekenis van deze schepsels aan te voeren. Beschrijvingen van zonden werden vaak vergezeld van monsterlijke afbeeldingen als een waarschuwing voor Gods toorn. Mismaak te mensen, wonderlijke geboorten of bijzondere natuurverschijnselen werden gezien als een straf van God voor de zondige mens. Maar Bosch heeft geen waarschuwende teksten bij zijn afbeeldin- Hieronimus Bosch, ca 1480-85. Detail van het Aards paradijs, met de fontein. Prado Museum, Madrid. Aanwinsten 143

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2019 | | pagina 25