aal gevoel en humaniteit uitoefende. Ook uit zijn artistieke oeuvre blijkt medeleven met de minder bedeelden van de maatschappij. Hij was actief be trokken bij het sociale leven van zijn woonplaats. Maar naast dit ambachtelijke werk vond hij ook tijd om zijn werkelijke passie uit te leven: de schilder- en tekenkunst. Hij moest zijn weg daarin vanuit een betrekkelijk isolement zelf vinden en dat heeft hij ook gedaan. Hij was goed op de hoogte met de artistieke ontwikkelingen in Vlaanderen en op Walcheren. Als schilder is hij vrijwel autodidact geweest, maar zijn werk heeft niets amateuristisch, ook al is het niet in te passen in een bepaalde kunststroming. Ook zijn onderwerpen koos hij met grote zelfstandigheid. Zijn grote liefde ging uit naar historische stads beelden en met name het interieur van gotische kerken. Zijn ideale plek vond hij in de Basiliek van Hulst, waar hij geregeld kwam tekenen en de bijnaam 'Ko Basiliek' verwierf. Deze drang naar verstilling en sereniteit was niet de enige kant van zijn karakter. Hij schil derde en tekende de mensheid ook in dramati sche omstandigheden, bij schipbreuk, in oorlog en revolutie. Dit werk sluit aan bij de heftige taferelen van Goya en Géricault. Een hoofdwerk, waaraan hij jaren heeft gewerkt, is een zeven luik dat de ondergang en de hellevaart van de mensheid en de triomf van de dood uitbeeldt, een aaneensluiting van gruwelijke taferelen in een apocalyptisch bloedrood schijnsel. Dit werk ont stond in 1934-1935, en het is niet moeilijk om de aanleiding tot dit werk te zien in de opkomende oorlogsdreiging. Het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog was een grote slag voor Huineman. Hij was actief betrokken bij het verzet, en werd, samen met een aantal medestrijders in de verwarde periode na Dolle Dinsdag door de Duitsers gevangenge nomen en ter dood veroordeeld. Zelfs toen liet zijn scheppingsdrang hem niet in de steek. In de schuur in Biervliet, waar hij met zijn lotgenoten op de voltrekking van het vonnis wachtte, bleef hij onverdroten schetsen maken. De gevangenen werden gelukkig bevrijd voordat de executie kon plaatsvinden. Direct na de bevrijding ontplooide de kun stenaar een enorme activiteit, door de verwoes tingen in Zeeuws-Vlaanderen en op Walcheren, maar ook de bevrijders en krijgsgevangen Duitsers in een groot aantal vlugge rake schetsen vast te leggen. Hij mocht zelfs meevaren naar Engeland, waar hij ook het landschap vastlegde in een voor hem ongewone kleurrijke impressio nistische stijl. Huineman was ook de ontwerper van het grote verzetsmonument bij de Westsluis in Ter- neuzen, dat momenteel is opgeslagen in verband met de sluizenbouw en in 2022 herplaatst zal worden. In 1952 nam hij officieel afscheid als gerechtsdeurwaarder. Hij zat vol plannen om naar Venezuela te vertrekken, waar zijn beide zoons werkten, maar overleed plotseling drie weken na zijn afscheid. Ko Huineman komt naar voren als een raad selachtige gecompliceerde persoonlijkheid, een geëngageerd mens die vol in het maatschappe lijke leven stond, een zoeker van de stilte maar ook geneigd tot dramatische voorstellingen. Een laatste voorbeeld is een groot stadsgezicht, dat hij in 1951 maakte en waarin hij nota bene stads beelden van Rome en Kampen verwerkte tot één fantastisch stadsbeeld. Een synthese van katho licisme en calvinisme? Huineman heeft zich niet laten weerhouden door zijn bescheiden succes, maar volgde zijn eigen weg, onafhankelijk van de heersende kunstopvattingen. Paul van de Velde heeft zich veel moeite getroost om alle aspecten van Huinemans leven te onderzoeken en heeft veel onbekende bronnen opgediept. Dat heeft een boeiend beeld opgeleverd van een gewetensvol ambtenaar met sociale en artistieke bewogenheid, maar ook met een geslo ten karakter, dat lang niet alle geheimen prijsgaf. Ad Beenhakker Publiceert veel over Zeeuwse beeldende kunst 156 Boekbesprekingen

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2019 | | pagina 38