Agan Objecten en proefmodellen, gedocumenteerd en verzameld door VOC-kooplieden en reizigers, hebben de Nederlanders sinds het begin van de zeventiende eeuw in hoge mate geïnspireerd. De kamer met curiositeiten uit alle windstreken, ook kunst- en wonderkamers genoemd, vindt zijn oorsprong in de prinselijke en academische collecties van de Renaissance, met artificialia (kunst- en nijverheidsobjecten) en naturalia (dierlijke en plantaardige specimina) en ook, typisch, wapentuig.21 Op het portret van de Surinaamse gouverneur-generaal Joan Jacob Mauricius (1692-1768), in 1741 door Cornelis Troost vervaardigd, zit Mauricius in een soortgelijke kamer waar de getoonde curiositeiten Cornelis Troost (1696-1750), Portret van Joan Jacob Mauricius 1692-1768Gouverneur-Generaal van Suriname, 1741, pastel en gouache op papier, 73 x 58 cm; foto en collectie: Rijksmuseum te Amsterdam, SK-A-4060. vrijwel alle Aziatische import zijn. Getoond worden een Perzisch tapijt, een porseleinen haan, twee Chinese figuren en enige exotische schelpen uit Oost-Indië. De globe op de vloer is gedraaid in een positie waarbij Suriname zichtbaar is. Tezamen vormt dit alles een glorieus beeld van zijn prestaties. Er zijn ook voorbeelden van menselijke afwijkingen die model hebben gestaan voor dergelijke objecten. Een Chinese jongen, genaamd Agan (mogelijk Agan, of Yigan, in het Chinese pinyin) is gemodelleerd terwijl hij zijn buik toont waaruit de rug van zijn broer steekt. Anonieme Chinese kunstenaar, Beeldje van een parasitaire tweeling, ca. 1820, beschilderde ongebakken klei, houten pedestal, 37 x 13 x 13 cm, gemodelleerd in Kanton, ongesigneerd; collectie: Zeeuws Museum te Middelburg, Collectie KZGW, G2918; foto: Ivo Wennekes. Het betreft een zeer bijzondere Siamese tweeling. Een tekening hiervan met een uitzonderlijke gelijkenis, bewaard in het British Museum in London, doet vermoeden dat deze beeltenis een 'wonderlijk' deel moet hebben uitgemaakt van vele verzamelaarskabinetten. Zijn portretbeeld is meer dan slechts een exotische rariteit, het is ook een alle aandacht trekkende verbeelding van een onbegrijpelijk medisch symptoom. Ten slotte Dienaren van de VOC hebben deze figuren als unieke trofeeën beschouwd, als ultiem bewijs van het succesvol bereiken van, werken in, en terugkeren uit Azië. Gezamenlijk presteerden zij het om een traditionele Chinese kunstvorm 8 Oost-Indische trofeeën

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2020 | | pagina 10