Zeeland 29.1 ASAS. (kleibeelden) in geconcentreerde vorm in te zetten voor het Europese kunstfenomeen van het tonen van sociale status middels een portret. De Chinese gezichtsmakers op hun beurt vonden een balans tussen een eeuwenoude techniek en een fysionomie die voor hen een noviteit was. Nieuwe zeldzaamheid en prestige, dat is wat de portretbeelden in Zeeland vertegenwoordigen. Tegelijk zijn zij de belichaming van de esthetische uitwisselingen in de maritieme geschiedenis van de achttiende eeuw. Met deze prachtige gepolychromeerde portretbeelden is het zeer goed voor te stellen: de overweldigende verbazing, of beter, de verwondering van de gasten van Ewout van Dishoeck wanneer zij diens ontvangstkamer werden binnengeleid. Een deel van die sensatie ervaren wij als moderne mens bij een bezoek aan het Zeeuws Museum, waar vier andere unieke soortgenoten staan. *Dit artikel werd uit het Engels vertaald door Jeroen-Martijn H. van Haart Ebenezer Stalker (1781-1847) naar Charles Joseph Hullmandel (1789-1850), Portrait of Agan, 1833, lithografie, 335 x 225 mm; foto en collective: The British Museum, London, 1982, U.2878). Noten 1 Mijn dank aan Caroline van Santen, conservator van het Zeeuws Museum te Middelburg, voor haar genereuze hulp gedurende dit onderzoek sinds 2013. Eveneens aan Katie Heyning, kunsthistoricus, en Jeroen-Martijn H. van Haart voor de samenwerking en hulp sinds 2015, bij het onderzoek in de Nederlandse archieven te Middelburg, Den Haag en Amsterdam naar de VOC-dienaren van de kamer Zeeland in Oost-Indië. Ook dank aan Robbert E. Wouden, Delftbrew. 2 David Sanctuary Howard, The Choice of the Private Trader: The Private Market in Chinese Export Porcelain Illustrated from the Hodroff Collection (London: Zwem mer, 1994): 24. 3 Paul A. Van Dyke and Maria Kar-wing Mok, Images of the Canton Factories 1760-1822: Reading History in Art (Hong Kong, China: Hong Kong University Press, 2015): 83-84, 84 noot 9. 4 Jan Stuart, 'Calling Back the Ancestor's Shadow: Chinese Ritual and Commemorative Portraits', in: Oriental Art, jaargang 43 (1997), no. 3: 8-17, 8-9. 5 Shixiang Wang, Handicraft Manufacture Regulations in the Qing Dynasty (Beijing: Beijing Guji Chubanshe, 2002). 99-101. 6 De in dit artikel behandelde portretbeelden werden tussen 2013 en 2016 opeenvolgend gerestaureerd door Marianna Düring. De rapportages hebben bevestigd dat de beelden zijn gemaakt van ongebakken klei en hout, en in kleur beschilderd. Deze bevindingen werden mij beschikbaar gesteld door Marianna Düring en Caroline van Santen in januari 2019, waarvoor ik beiden hartelijke dank verschuldigd ben. 7 Tingnan Liang, Guangzhou Customs Record in 30 Volumes [1838] (Guangdong: Wenhai Chubanshe, 1974), vol. 24: 'Costumes, sums of foreign boats bygone years': 34-40. 8 Heleen van der Weel, 'In Die Kunst En Wetenschap Gebruyckt'. Gerrit Claeszoon Clinck(1646-1693), Meester Kunstschilder van Delft en Koopman in dienst van de Ver- eenigde Oostindische Companie (Hilversum: Uitgeverij Verloren, 2002): 68-70. Onder dank voor het attenderen hierop aan Jeroen-Martijn H. van Haart in 2018. Oost-Indische trofeeën 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2020 | | pagina 11