gevoerd sedert 500 voor Christus - waren aanleiding voor het ontstaan van satire en karikatuur. Tijdens de slag bij de rivier de Eurymedon (nu de Köprücay) in de provincie Antalya in Turkije versloegen de Grieken en hun bondgenoten onder leiding van generaal Kimon een grote Perzische macht, zowel op land als te water. Kimon, geboren omstreeks 510 voor Christus, stamde uit een van de invloedrijkste families van Athene op militair,politiek en cultureel terrein. Kimon en zijn familie lieten beroemde gebouwen oprichten en gaven de stad een nieuw aanzien door de aanleg van veel groen. Ook bij de bondgenoten van Athene genoot hij vertrouwen. Maar, zoals veel staatslieden overkomt, viel ook Kimon in ongenade en werd verbannen uit Athene in 462 v.Chr. De vaas die wordt besproken in deze publicatie stamt uit die tijd en duidt op de slag bij de Eurymedon, maar wordt ook beschouwd als de vroegst bewaarde politieke karikatuur op een Griekse vaas; hij wordt bewaard in het Museum für Kunst und Gewerbe in Hamburg. Op een kant van de vaas loopt een zo goed als naakte man met een miezerig baardje en wijkend hoofdhaar, die zijn 'Eurymedon-Kanne'. Grieche bedrangt Perser. geslacht in zijn rechterhand houdt. Op de andere kant staat een volledig geklede man met de handen naast zijn hoofd, en zijn achterste naar de blote man gekeerd. Zijn hoofdbedekking duidt op een boogschutter. Tussen de figuren is een inscriptie aangebracht - vertaald in het Duits als: 'Ich bin Eurymedon. Du stehst vornübergebeugt da' - die lijkt te slaan op de overwinning van Kimon in de slag bij de Eurymedon. Volgens de auteur gaat het echter om een homoseksuele handeling, zoals we in de Griekse kunst vaak tegenkomen. Uitvoerig worden alle aspecten van de karikatuur besproken en vergeleken met dergelijke voorstellingen. In de Handelingen van de Koninklijke Kring voor Oudheidkunde, Letteren en Kunst van Mechelen schrijft P. de Vin: 'Het monumentale schilderij "Plechtige opening van het Parlement van Mechelen onder Karel de Stoute"(1474). Weinig zekerheden, veel vraagtekens en een hypothese'. Over dit iconische werk - bewaard in het nieuwe museum Hof van Busleyden - is wel al veel geschreven maar zelden is dieper op de betekenis ervan ingegaan. Ongetwijfeld was het de bedoeling om een plechtige plenaire zitting van het Parlement van Mechelen onder voorzitterschap van Karel de Stoute uit te beelden. Het schilderij staat vol teksten over de afgebeelde personen. Opvallend is dat alle personen stereotiep zijn afgebeeld en geen gelijkenis hebben met historische figuren. En Karel de Stoute blijkt zelfs niet aanwezig geweest te zijn 3 januari 1474, toen het Parlement geïnstalleerd werd, noch op de eerste plechtige plenaire openingszitting 4 juli 1474! Zo zijn er direct vraagtekens en de auteur zet nog heel wat meer vraagtekens bij de uitleg die in verschillende publicaties tot nu toe gegeven is. Zelfs over de opdrachtgever, de maker van het werk en de datum van realisatie twijfelt De Vin. Hij hoopt dat nieuw onderzoek met moderne technieken als infraroodreflectografie de raadsels ooit zal oplossen. G. Asaert en F. van der Jeught bieden het tweede deel aan van 'Mechelse scheepsbouwers en hun scheepsverkopingen in Mechelen en Antwerpen in de zestiende eeuw'. De auteurs schetsen de evolutie van de locatie van de scheepswerven. Ze geven informatie over de verkochte scheepstypen, de ontwikkeling van de prijzen, de productie en de verkoop van de vaartuigen tijdens de tweede helft van de zestiende eeuw. Ze belichten eerst de kopers van de Mechelse scheepsproductie in Antwerpen tot de val van Antwerpen in 1585, daarna komen de kopers in de Dijlestad Mechelen aan de beurt en vervolgens andere schippers, kooplieden en scheepsbouwers van elders, die in Mechelen hun schepen verhandelden. Aanwinsten 31

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2020 | | pagina 33