Zeeland 29.1 (1742-1805) toont de zelfde bolronde blozende wangen. Meertens De jarenlange regelmatige opstand onder Chinese suikerwerkers bereikt begin oktober 1740 een chaotisch hoogtepunt en mondt uit in de zogenaamde Chinezenmoord, waarin naar verluid duizenden Chinezen door (vooral) Europeanen om het leven worden gebracht. Een direct gevolg hiervan is een reeks deportaties om de Chinese gemeenschap in Batavia verder te verkleinen. Hierdoor ontstaat ook een drastische afname in de aanwezigheid van Chinese kunstenaars.15 Er is echter het portretbeeld van Jan Meertens (levend rond de jaren 1750) dat een ander licht werpt op de reizen van Nederlanders in Oost-Indië, meer specifiek in relatie tot de wijdverspreide intra-Aziatische handel van de VOC.16 Vanuit Batavia verhandelen de Nederlanders lood, tapijten, textiel en wol naar andere Aziatische naties voor producten als tin, peper, katoen, was en specerijen; producten waar vraag naar is in Anonieme Chinese kunstenaar, Portretbeeldje van VOC-schipper Jan Meertens, ca, 1750-1760, beschilderde ongebakken klei, houten pedestal, 36.5 cm, vermoedelijk gemodelleerd in Kanton, ongesigneerd; collectie: Zeeuws Museum te Middelburg, Collectie KZGW, G2240; foto: Ivo Wennekes. China. Andere Europeanen hebben de Chinezen weinig te bieden in termen van geproduceerde goederen, behalve kostbare metalen zoals zilver. Vanuit een Europees mercantilistisch perspectief is dit handelspatroon onvoordelig, maar hen rest weinig anders dan deze economische disbalans te accepteren. Behalve de Nederlanders.17 De kapiteins van de VOC hebben meer kansen om de haven van Kanton aan te doen, tijdens regelmatige reizen naar China, Japan en Batavia, ook na het verlies van Formosa in 1662 en de afsluiting van de haven van Fuzhou (ook genaamd Hoksiew) in 1681. Een eerste reis naar Kanton in 1729 wordt een succes door een aankoop van 1.600 tael porselein van de Chinese Hong-koopman Tan Suqua Chen Shouguan, ook bekend als Chen Tingfeng 1716-1778). Hierop volgen regelmatige, en tot in 1731 toenemende handelstransacties met diens zonen.18 Jan Meertens wordt verondersteld in dienst te zijn geweest van de VOC als schipper en later gezaghebber.19 De naam Meertens is echter een veelvoorkomende familienaam, waardoor het, ook door gebrek aan authentieke bronnen, lastig is hem nader te duiden. Zijn portretbeeld is in 1864 aan het Zeeuwsch Genootschap gegeven. Het is de schenkingsregistratie die suggereert dat het hier gaat om Jan Martens, kapitein van het schip 'Standvastigheid' dat op 1 juni 1754 vanuit Goeree voor de kamer Rotterdam naar Indië zeilt en daar te Batavia arriveert in de eerste week van januari 1755.20 Het blauw en vermiljoen gekleur de uniform van Meertens' portretbeeld verraadt inderdaad een datering van rond 1750. Dit is de tijd waarin de herenmode zich kenmerkt door nauwere jasmouwen met kleinere zakkleppen en rond-geneusde schoenen. Zijn aangezicht is uitgevoerd in een hogere detaillering, vooral met betrekking tot zijn gelaatskleur en de uitvoe ring van rimpels en ogen. Dit geldt ook voor de vouwen in het textiel van zijn vest en jas, die als het ware natuurlijk om het lichaam zijn gevormd. Het geheel heeft hierdoor een zeer realistische belichaming gekregen. Aangenomen kan worden dat deze anonieme Chinese kunstenaar niet alleen een hoger ontwikkeld talent heeft, maar ook zeer goed op de hoogte is geweest van de Europese smaak. Oost-Indische trofeeën 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2020 | | pagina 9