Ondanks het grote aantal gedrukte stukken, is
er geen gerechtelijke uitspraak bewaard gebleven.
De precieze afloop van de zaak is dan ook niet
bekend, hoewel er wel wat aanwijzingen zijn.
Zo valt het op dat Nederlandse verzekeraars het
neerslaan van slavenopstanden na 1751 vrijwel
altijd accepteerden als averij grosse. Een bekende
Amsterdamse verzekeraar vermoedde in 1758
dan ook dat de zaak Middelburgs Welvaren een
precedent had geschapen.9 Om discussies over
de waarde van slaven te voorkomen, werden
hierover vanaf de jaren vijftig van de achttien
de eeuw ook altijd vooraf afspraken gemaakt.
De waarde werd specifiek vermeld in verzeke
ringspolissen. Het ging altijd om een waarde die
dichter bij de gemiddelde verkoopprijzen dan bij
de gemiddelde inkoopprijzen lag. Ook dat was de
mening geweest van De Munck.
Het einde van rederij De Munck
Wellicht heeft Johan de Munck dus aan het
langste eind getrokken in deze verzekerings
kwestie. Dat wil niet zeggen dat de reis van het
9 NL-MdbZA, MCC 66.7, brief 17 februari 1758 (scan 141).
Middelburgs Welvaren hem geen grote schade
heeft opgeleverd. De Munck had echter slechts
een financieel verlies te lijden, de slachtoffers
op het schip moesten de gebeurtenissen met
hun leven bekopen. Zelf had hij ook niet lang
meer te leven, want in februari 1753 overleed
Johan de Munck op 29-jarige leeftijd. Zijn vader,
de stadsarchitect, hield de rederij nog enige
tijd gaande. Maar De Munck jr. en sr. hebben
na de 'ramp' (zoals ze het zelf noemden) geen
slavenschepen meer uitgereed.
Voor kapitein Gerritse betekenden de gebeur
tenissen niet het einde van zijn carrière. De ver
zekeraars beoordeelden zijn optreden op het Mid
delburgs Welvaren zeer kritisch en zij hielden de
officieren verantwoordelijk voor het hoge doden
tal. Toch kreeg Gerritse een nieuwe aanstelling
als kapitein: hij voer in 1752 uit op de Mercurius
in dienst van de MCC. Diezelfde compagnie nam
ook het schip Middelburgs Welvaren over voor
11.706.10 Onder de vlag van de MCC maakte het
schip nog zes slavenreizen, waarna het in 1763
bij terugkomst verongelukte bij Goeree.
10 Zie voor de verkoopakte NL-MdbZA, MCC 780.1 (scan 6).
Middelburgs Welvaren
97