Ad van 't Veer, een programmeur met een roeping Gerrit Schoenmakers De jaren zestig van de vorige eeuw markeren een breuk tussen de jaren van Wederopbouw na W.O. II en de opbloei van de generatie die daarna volwassen werd. Fenomenen als de radio daarvoor en de televisie daarna, leverden in combinatie een wereldwijde informatievoorziening, die geografisch en cultureel grenzeloos was. De Watersnood van 1953, die met name noodlottig huishield in Zeeland, forceerde een waterbouwkundige en milieukundige opgave, zoals nooit eerder in de geschiedenis was vertoond. Het antwoord daarop en tevens de apotheose was, na felle discussie en protest, de in 1987 opgeleverde pijlerdam in de Oosterschelde. Het toeristische idee dat men in Zeeland nog maar net bekomen was van het afscheid van de trekschuit en postkoets laat zich moeilijk uitwissen in de beeldvorming. Maar net zoals elders in den lande vormden de buitengrenzen van de provincie geen barrière tegen de maatschappelijke vraagstukken van de moderne tijd. Ook in Zeeland, net zoals elders, kwam vanuit de jeugd protest tegen het uit de vooroorlogse tijd stammende cultuurbeleid. Schouwburgen en concertzalen waren burchten van de vooroorlogse generaties. Stichtings besturen met culturele doelstellingen werden bestuurd door notabelen, die maar niet genoeg konden krijgen van het zogenoemde 'IJzeren Repertoire'. Hun autoritaire praktijk moest door provocatie worden omgebogen in progressief democratische richting. Pleinen en straten boden het mooiste decor voor muzikale en theatrale optredens. Wat elders landelijk en in de wereld gebeurde was ook in Zeeland bekend en actueel. Dat bij een baldadig optreden als element van de 'Zeeland Suite', bij het haventje van Paal in Zeeuws-Vlaanderen 'een handvol Zeeuwen in stoffige pakken met de handen in de zak, pijp in de mond en wapperende haarlok het tafereel gade slaan', moet maar gezien worden als dichterlijke impressie dan wel gekarikaturiseerde schets van de werkelijkheid. Te midden van zoveel brutale initiatieven in de vele jeugdcentra doet zo'n wat oubollige type- Ad van 't Veer (rechts) met Nico van den Boezem, foto Jaap Wolterbeek, ZB, Beeldbank Zeeland, rec.nr Veer 119015. ring afbreuk aan de uitzonderlijke programme ringen van Ad van 't Veer in zijn zoektocht naar synthese tussen wereldculturen en kunstdiscipli nes. Om nationaal op te vallen moest je wel met iets sensationeels de aandacht trekken. Overal en zeker in de grotere steden, ontston den ook in Zeeland jongerencentra waar men op zoek ging naar nieuwe regels voor omgangsvor men en culturele voorkeuren. Dankzij de nieuwste technieken kreeg met name de popmuziek een grote jeugdige aanhang, maar ook de thematiek van de literatuur kreeg een andere wending. In het maatschappelijke klimaat van eind jaren zestig opende in Middelburg op de hoek van de Korte Giststraat en het Koorkerkplein het Open jongeren centrum 'Open de Beuk'. De projectlei ding zou enkele jaren in handen zijn van Burny Bos, in latere jaren via de VPRO bekend geworden als producer van theater en film voor de jeugd. Het was ook in 'de Beuk' dat Ad van 't Veer onderdak vond voor zijn concerten van o.a. Wil lem Breuker en ensemble en de Instant Compo sers Pool. Daar kwam ook de samenwerking tot stand tussen Nico van den Boezem en Willem Buys, beeldend kunstenaars uit de conceptuele kunstrichting met inspiraties ontleend aan De Stijl en Bauhaus. Nico richtte de tentoonstellin gen in bij de manifestaties, vooral omvangrijk in de Vleeshal. En Willem ontwierp jarenlang de typografische huisstijl van Nieuwe Muziek en de affiches voor de evenementen. 98 Ad van 't Veer

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2020 | | pagina 20