Zeeland 29.3
Optreden Willem Breuker in 1980 Foto Jaap Wolterbeek, ZB, Beeldbank Zeeland, rec.nr. Willembreuker 13805.
Beiden bleven onversaagd en in moeilijke tij
den een vraagbaak voor Ad van 't Veer. De beeld
registratie voor het nageslacht werd jarenlang
verzorgd door Zeeland-fotograaf Wim Riemens.
Een omvangrijk document van historische bete
kenis kwam zo tot stand.
Zoals dat klaarblijkelijk hoort in een demo
cratie hadden de activiteiten die op touw werden
gezet veel te lijden onder het financiële vraag
stuk. Uitgangspunt is sinds Thorbecke dat de po
litiek niet oordeelt over Kunsten en Wetenschap.
In de praktijk heeft de culturele sector te maken
met het dodelijke wapen van de subsidiëring door
de overheid.
Een verzoek om subsidie beweegt zich tussen
twee polen, te weten geen subsidie of te weinig
subsidie. De eerste leidt tot kaalslag en de tweede
tot culturele verschraling.
Nieuwe Muziek werd in zijn ziel getroffen
toen in de jaren tachtig de begroting werd afge
keurd en de directeur door de Provincie (wat in
de volksmond ging heten) op non actief gesteld.
Juridisch was dit een bevoegdheid van de
Stichting en niet van de Provincie, maar die kon
wel de subsidie intrekken. Dat gebeurde en zij
legde daarmee alle activiteiten plat.
Na maanden en een festivalloos jaar kwam
toch weer een subsidiabele relatie tot stand.
Maar Ad van 't Veer hield aan deze ontgooche
ling een obsessieve relatie over met zijn boek
houding.
Evenementen in de openlucht op allerlei loca
ties vormden een sterke en verrassende presenta
tie. Maar de weersomstandigheden zijn van dien
aard dat voor een jaarprogramma binnenlocaties
noodzakelijk zijn. Na de omzwervingen door heel
Zeeland kreeg Nieuwe Muziek een vaste vesti
ging in de Kloveniersdoelen, die vrijkwam na het
vertrek van de muziekbibliotheek naar de nieuw
gebouwde Zeeuwse Bibliotheek.
Na enkele jaren vroeg de Kloveniersdoelen om
een grondige aanpassing in de sfeer van Nieuwe
Muziek. Gemeente Middelburg, de eigenaar van
het gebouw, organiseerde een architectenprijs
vraag waarna uit de inzendingen een keuze werd
gemaakt.
Dit winnende plan is nooit aan uitvoering
toegekomen, omdat Ad van 't Veer zijn ideeën
niet gerespecteerd zag. De diepere oorzaak bleek
te liggen in het feit dat de volledige regiefunctie,
waar hij compromisloos aan gehecht was, ook
niet was erkend. Zijn keus was aan het eind van
Ad van 't Veer
99