l=l=STIVAI. NllïUWI: MUZIEK JStM de doorlopen procedure een opdracht tot ontwerp te geven aan Xenakis en Willem Buys. Het eind van dit liedje was dat de beoogde metamorfose van de Kloveniersdoelen niet door ging. En uiteindelijk de toch al onvermijdelijk geachte verbouwing de rust deed terugkeren. Naast de toch beperkte ruimte van het gebouw en de problematische klimaatbeheersing in het podiumgedeelte, bood de achterliggende tuin bij goed weer een ideaal terras voor de evenementen tegen een prachtig decor. Vele malen is gepoogd het tuingedeelte om te vormen tot openlucht theatervoorziening. Het bleef een verzoek aan dovemans oren. De beperkingen die deze huisvesting steeds knellen- der deed voelen, dreven Ad van 't Veer naar de Grote Kerk van Veere. De aantrekkingskracht van deze ruïneuze plek op het publiek werd vooral be wezen door de overweldigende presentatie van de "Oresteia" van Xenakis, geregistreerd door Johan Simons, 1996 Psalm 122 van Willem Breuker en de Mattheüs Passion in de vernieuwende versie van Pieter Jan Leusink. De Rijksgebouwendienst was al jaren op zoek naar een vaste exploitant voor de Grote Kerk van Veere en had het plan om de ruïne in een be- drijfszekere staat te brengen. Om dat te bevorde ren lag een bedrag van enkele miljoenen guldens te wachten op een avontuurlijke programmeur. Gesterkt door de ervaring met de grotere produc ties wist Ad van 't Veer zijn bestuur te overtuigen van de schier onbeperkt ruimtelijke mogelijkhe den van de Grote Kerk. Eindelijk ruimte voor de grote orkestwerken vanaf ongeveer 1900. De regie van de verbouwing lag nu in handen van de Rijksgebouwendienst, met als karak teristiek gevolg dat Ad van 't Veer zich in zijn competenties bedreigd voelde. Een terugkeer naar de Kloveniersdoelen kon niet uitgesloten worden! William Verstraeten, een vaste organisator van beeldend werk in de Kloveniersdoelen, kwam op het lumineuze idee om bij de verbouwing van de Kerk uit te gaan van de nog overduidelijk zichtbare restanten van de verbouwingen tot kazerne uit de tijd van Napoleon. Daarmee werd een impasse doorbroken en kon aan een grondige reconstructie worden begonnen. Terwijl de werkzaamheden vorderden kreeg Ad van 't Veer een hersenbloeding, die de toekomst een rampspoedig perspectief gaf. Hij ZATERDAG 19 JUNI TOT EN MET ZATERDAG 10 JULI 1982 DE VLEESHAL EN KUIPERSPOORTTHEATER MIDDELBURG FESTIVAL WORKSHOP-COMPUTERMUZIEK MET DE UPIC VAN IANNIS XENAKIS MOORD IN DE CUYPERSPOORT MUZIEKTHEATER VAN LEOCUYPERS MET VIDEO-INTEGRATIE VAN FRANS ZWARTJES FILMFESTIVAL SAMENGESTELD DOOR FRANS ZWARTJES JAZZ- EN NIEUWE MUZIEK KONSERTEN INLICHTINGEN, KAARTVERKOOP, WORKSHOP-OPGAVE FESTIVAL NIEUWE MUZIEK POSTBUS 15 4330 AA MIDDELBURG TELEFOON 101180) 15256 26640 Poster festival Nieuwe Muziek 1982. ZB, Beeldbank Zeeland, rec.nr. FNM_9383. herstelde in zoverre, dat hij zijn werkzaamheden kon hervatten. Maar zijn uitputtende werkwijze om bij nacht en ontij van hot naar her op zoek te gaan naar nieuw talent en repertoire was niet meer mogelijk. Wat bleef was zijn in jaren opge bouwd netwerk van scheppende en uitvoerende kunstenaars in alle disciplines. Daaruit kon hij putten tot in lengte van jaren en dat maakte hem doof voor opmerkingen over pensioenleeftijd of herhaalde suggesties en mee denken over zijn opvolging. In de laatste fase van de verbouwing van de Grote Kerk lanceerde Ad van 't Veer de gedachte om de wereldberoemde Franse ontwerper Philippe Starck de opdracht te geven zich te belasten met de gedetailleerde afwerking van deurkrukken e.d. en ook het meubilair. Dat alles leidde tot een onbespreekbare werkrelatie, met als resultaat dat een nieuw bestuur nodig was om deze knoop door te hakken. Dat gebeuren voegde zich in het beeld van Ad van 't Veer als grootverbruiker van voorzitters. 100 Ad van 't Veer

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2020 | | pagina 22