Teunn ffi*ie ;- Zeeland 29.4 ff\ 1943 2018 L-»ju6iÊwit' 'y> diverse terreinen; naast het maken van schilde rijen (landschappen, portretten, o.a. van Mathilde Willink, maakte hij ook tekeningen voor de om slagen van boeken die verschenen in de Sala mander-reeks, zoals Oeroeg van Hella S Haasse, waarvoor een tekening naar een foto uit zijn jeugd in Indonesië als omslag dient, maar ook boeken van Max Dendermonde, J. Bernlef, Muriel Spark en Gerrit Krol. Intigrerende tekeningen waar de metafoor duidelijk aanwezig is. Ook maakte hij illustraties voor kranten, affiches voor voorstellingen en muurschilderingen, zoals voor het Sint-Lucasziekenhuis en de Heinsiusschool in Amsterdam. Hij exposeerde in bekende galeries te Amsterdam zoals Galerie Mokum, Galerie Siau en Galerie Petit. Teunn's werk hing ook in Galerie De Twee Pauwen in Den Haag en in Galerie Leste Kingsly in New York. Zijn werk getuigt van meta foren en menselijke tekorten waarmee Teunn zelf worstelde, in contacten met anderen, met vrou wen, met drank. Hij worstelde ook met zichzelf, wat resulteerde in een schilderij 'Teunn versus Teunn', waarop de schilder Teunn daadwerkelijk met zichzelf een partij armworstelt, waardoor het individu zo volledig in beslag wordt genomen dat er geen ruimte overblijft voor contact naar buiten. Wie in een absolute strijd met zichzelf ge wikkeld is, is voor de wereld een last, zo spreekt Henk Romeijn Meijer bij de opening van een ex positie van Teunn getiteld 'Metaforen' in 'De Twee Pauwen' in Den Haag op 3 april 1993. Maar ook verbeeldde Teunn het leven, de schoonheid en de liefde. Ook dat leverde prachtige schilderijen op, waarvan er veel zijn opgenomen in het boek. Daarnaast vond hij nog tijd om bestuurlijk actief te zijn in de bekende kunstenaarsvereniging 'Arte et Amicitiae'. In het begin van zijn Zeeuwse periode had hij het moeilijk. Hij was voor de liefde naar Zeeland gekomen maar al gauw was deze liefde over en moest hij opnieuw beginnen. Al gauw ging hij lesgeven en kreeg veel particuliere opdrachten met name voor portretten. Daarvan zijn er veel afgebeeld in het boek. Ook bleef hij veel vrij werk maken waarin de metafoor, vaak met veel humor weergegeven, aanwezig was. Zoals het schilderij 'De kunstenaars', waarop vier kunstenaars in ver schillende gedaanten het model schilderen. Eén als worst, de anderen respectievelijk als ontstop per, als tandenborstel en als verfkwast. Duidelijk een verwijzing naar zijn opvatting van kijken naar Kunst. Ook het Zeeuwse landschap was voor hem een inspiratiebron. De omslag van het boek is ontleend aan een van deze landschapsschil derijen: zijn coulissenlandschap 'September in Zeeland' met de typische Teunn-kleuren. Zijn landschappen zijn vaak een decor met een bood schap, zoals 'De hof van Eden' die helaas niet meer bereikbaar is door een verrotte vloer. Dit schilderij siert de CD 'Four Song Cycles' van zijn zoon Gijs Nijkamp, welke muziek laatstgenoemde uitvoerde op het reeds vermelde concert. Teun Nijkamp, De Hof van Eden oekbesprekingen 163

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2020 | | pagina 41