Zeeland 30.1 Een paar jaar geleden vond De Meester het tijd worden dat al die onderzoeksresultaten te boek zouden worden gesteld. Samen met collega-on derzoeker Kees Stoutjesdijk is hij toen begonnen aan het samenstellen van een serie naslagwerken over de luchtoorlog boven Zeeland. Het eerste deel van de serie gaat over Noord-Beveland en werd gepresenteerd in 2017. Deel 2 over Schou- wen-Duiveland zag het licht in 2018 en het hier besproen deel 3 over Zeeuws-Vlaanderen in het afgelopen jaar, 2020. Hierna volgen nog deel 4 over Zuid-Beveland (gepland voor dit jaar, 2021), deel 5 over Tholen en St. Philipsland (2022), deel 6 over Walcheren (2024) en tenslotte deel 7 over de crashes in de Kustwateren van Zeeland (2025). Al met al een uiterst ambitieus project dat op zichzelf veel belangstelling krijgt van de 'air war community' in Nederland. Deel 3 bestaat uit twee banden, de delen 3A en 3B. Deel 3A beschrijft de jaren 1939-1943; deel 3B beslaat dan de resterende twee oorlogs jaren 1944-1945. Het eerste deel bevat zo'n 100 hoofdstukken, sommige van slechts één pagina en sommige van een stuk of tien bladzijden. Na een paar inleidende hoofdstukjes begint het boek met een inleiding tot de meidagen van 1940 (blz. 27). Daarna volgen enige hoofdstukken die ingaan op specifieke gebeurtenissen in die eerste meidagen. Nadrukkelijk wordt aandacht besteed aan de hulp van Franse troepen aan het Neder landse leger in Zeeland; iets wat nogal onbekend is bij het grote publiek in Nederland. Het tweede deel (3B) omvat 91 hoofdstukken en begint direct met de periode januari tot en met juni 1944. Het patroon van een inleidend hoofdstuk voor een bepaalde periode en opvolgende hoofdstukken met beschrijvingen van specifieke luchtoorlog-si tuaties herhaalt zich door beide delen. In zo'n inleidend hoofdstuk wordt dan verwezen naar een volgende, meer gedetailleerde beschrijving, meestal met het noemen van de titel van het be treffende hoofdstuk (en helaas zonder het bladzij denummer te vermelden). De auteurs maken veel gebruik van originele bronnen door die als afbeel ding weer te geven of (zeker bij stukjes uit een omvangrijker brondocument) die getranscribeerd op te nemen. Zo wordt regelmatig geput uit lokale rapporten van de politie of Luchtbeschermings dienst. De logboeken van de Britse squadrons (de Operations Record Books) zijn een uitermate belangrijke bron, evenals de zogeheten 'Lagebe- richten' (situatierapporten) van Duitse eenheden. Daarbij zijn de Engelse en Duitse bronnen in de oorspronkelijke taal gelaten. Ooggetuigenver slagen, voor zover beschikbaar, zijn eveneens gebruikt voor een aantal crashes. Aan het eind van deel 3B is een hoofdstuk met de op het grond gebied van Zeeuws-Vlaanderen neergekomen V-1's en V-2's opgenomen. De beide banden van deel 3 zijn voorzien van een bijlage met afkortingen en een verklarende woordenlijst, alhoewel helaas niet elke afkorting in die lijst staat. Ook is er een lijst van geraadpleegde bronnen en archieven. Elk deel heeft een eigen fotoverantwoording. De auteurs hebben hun best gedaan om ach tergrondinformatie te vergaren over gesneuvelde bemanningsleden. Dat is vaak een moeizaam werk en soms afhankelijk van toevallige om standigheden. De piloot van een op 9 juni 1941 neergestorte Britse bommenwerper, de Wellington R1758, was Wing Commander (luitenant-kolonel) Roy G. C. Arnold. Hij overleeft de crash niet, zijn 5 collega-bemanningsleden worden krijgsgevan gen gemaakt. Via via komen de auteurs in contact met de beheerder van het familie-archief van de Arnold familie en zo kan een unieke beschrijvin gen worden gegeven van Arnold's leven, inclusief huwelijksfoto's van hem; blz. 141-151 van deel 3A. In vele boeken over de Tweede Wereldoorlog is het beschrijven van de Duitse kant, anders dan in de rol van bezetter, nogal problematisch. Zeker als het gaat om gesneuvelde Duitse militairen en helemaal als het gaat om de herdenking van hen. Zo ontmoette een plan voor een gedenksteen voor een gesneuvelde Duitse vlieger, Gerhard Rohde, in Schaijk (noordoost-Brabant) heel veel commentaar; maar, uiteindelijk is dat toch in 2015 gerealiseerd. De auteurs van De luchtoorlog boven Zeeland hebben het anders aangepakt. Zij maken geen principieel verschil in de benade- Boekbesprekingen 33

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2021 | | pagina 35