YADEÏ Zeeland 30.1 voelt tot mensen die zich onder barre omstandig heden staande weten te houden: 'Ik wil mensen zien leven op plaatsen waar grote veranderingen plaatsvinden', zegt ze in een interview met Rins- ke Koelewijn in NRC van 17/1/2017. Carolijn Visser heeft een zeer uitgebreid oeuvre op haar naam staan, haar reizen hebben haar geïnspireerd tot het schrijven van tientallen verhalenbundels en romans. Ook wordt haar werk regelmatig bekroond met diverse prijzen, zoals de Zeeuwse Boekenprijs (2009) voor het 'Miss Con cordia'. In 2004 wordt ze genomineerd voor de Bob den Uylprijs (met het reisverhaal 'Tibetaanse perziken'), die ze in 2013 daadwerkelijk ontvangt voor 'Argentijnse Avonden'. Het in 2016 versche nen boek 'Selma. Aan Hitler ontsnapt, gevangene van Mao' wordt bekroond met de prestigieuze Libris Geschiedenisprijs (in 2017). In 2019, tijdens de viering van de 35e dies natalis van de Open Universiteit, wordt haar een eredoctoraat van de Open Universiteit toegekend vanwege 'de hoge kwaliteit en grote maatschap pelijke betekenis van haar reisverhalen, reporta ges en literair-historisch werk'. Vanaf 2017 is Carolijn wat vaker terug in het Zeeuwse, omdat ze behoefte heeft het contact met het land van haar jeugd een beetje terug te krijgen. 'Ik heb er beslissende jaren doorgebracht. Een heerlijke jeugd,' noemt ze het. 'Zee, fiet sen, veel vrijheid. Alles mocht en alles kon.' Ze groeide, zoals ze zelf zegt, op in een progressief jaren-'60-gezin, met een moeder, lerares op een huishoudschool en de moedermavo die lid was van de NVSH en een vader die docent geschiede nis was aan de toenmalige PABO en medeoprich- ter van een jeugdcentrum waar hasj werd gerookt en die zelfs een huisdealer was. 'Als mijn ouders ergens tegen actie voerden, gingen wij mee.' (NRC, 17/1/2017) Mede vanuit dit terugverlangen is het Zeeuw se boekenweekgeschenk 'De vader van Grace' ontstaan. Grace is een vriendinnetje uit haar lagere schooltijd, een meisje met een zwarte vader. Dat Grace een zwarte vader (Adel Comijs genaamd) heeft, verbaasde haar wel, maar zich daar echt in verdiepen deed ze niet, dat gebeurt pas jaren later als ze Grace weer ontmoet in Amsterdam. Hun vriendschap omvat een heel leven, met dien verstande dat er tijden voorbij gaan dat de beide vrouwen elkaar niet spreken. Via de zus van Carolijn, Emma, komt ze erachter dat Grace via allerlei omzwervingen in Amsterdam terecht gekomen is en daar pakken ze de draad van hun vriendschap weer op, onder andere door samen een bezoek te brengen aan een van hun favoriete oud-docenten: Henny Schrijver, die inmiddels naar Denemarken verhuisd was. Tijdens deze logeerpartij komt Carolijn in het bezit van de brieven van Adel Comijs aan Nelleke, het 'pak van Sjaalman' waaruit het verhaal 'De vader van Grace' voortgekomen is. Ook Grace weet eigenlijk het fijne niet van de afkomst van haar vader en mede om die reden geeft ze Carolijn toestemming om o.a. uit de honderden liefdesbrieven die Grace vond in de nalatenschap van haar ouders de achtergrond van Adel Comijs te reconstrueren. Waar in eerste instantie bij Carolijn het idee leeft dat de vader van Grace van Indonesische komaf is, blijkt dat de huidskleur van Adel Comijs in een koloniaal verleden wortelt. Graces over grootvader blijkt afkomstig te zijn uit Ghana. Halverwege de negentiende eeuw was hij tot slaaf gemaakt door de Ashanti, de bevolkingsgroep die het daar toen voor het zeggen had. In 1861 wordt hij vrijgekocht en geronseld voor het KNIL, het Koninklijk Nederlands-Indisch leger. Op het mo ment dat de Afrikaanse soldaten in voormalig Ne- derlands-Indië arriveerden, werden hen door Hol- Boekbesprekingen 35

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2021 | | pagina 37