Verso kwartierstaat Portret Magdalena Briels, Particuliere Collectie. Salomon Mesdach, Groepsportret gezin Sweers-van Vlierden, 1612, Haags Historisch Museum in bruikleen aan het Zeeuws Museum Middelburg. kunstenaars in de zeventiende eeuw de Zeeuwse elite op doek of paneel vastgelegd. In het 'Lexicon - portretschilders in Zeeland in de zeventien de eeuw', waarmee het boekje wordt besloten heeft de auteur 52 kunstenaars van een korte biografie voorzien, die allen op enig moment als portretschilder in Zeeland hebben gewerkt. Daar toe behoren zowel Zeeuwse ingezetenen alsook bijvoorbeeld de portrettist Cornelis Jonson van Ceulen die zich, komend uit Londen, korte tijd in Middelburg heeft gevestigd. In het bijzonder fraai uitgegeven boekje wordt het thema portretkunst eerst in historisch per spectief geplaatst, waarbij een belangrijk aspect is dat tal van kunstenaars vanuit de Zuidelijke Nederlanden naar Zeeland zijn gekomen om daar hun heil te zoeken. De auteur laat zien dat later in de eeuw tal van kunstenaars op zoek naar clientèle voor korte of langere tijd Zeeland aande den. Vervolgens wordt stilgestaan bij de gilden en de atelierpraktijk. Daarna volgen chronologisch voorbeelden van werkzame portrettisten, om ten slotte per type verder te gaan. Deze benadering heeft het grote voordeel dat de lezer direct een goed beeld door de tijd krijgt, maar het nadeel dat de afbeeldingen soms verder, of later juist eerder in het boekje zijn opgenomen, waardoor heen en weer bladeren nodig is. Bij de 'type'-besprekin- gen heeft de auteur zich bediend van soms wel aparte - èn geestige - namen als 'Vips' en 'Vader omringd'. Zonder nu uitvoerig stil te staan bij alle kunstenaars die in deze publicatie worden genoemd wil ik er enkelen toch wel noemen. Allereerst past het Daniël van den Queecborne (1552/57-1602/05) te noemen. Deze uit Antwer pen afkomstige kunstenaar heeft van 1579 tot 1594, het jaar waarin hij naar Den Haag verhuist, een atelier in Middelburg gehad. Hij vereeuwigde tal van lieden uit de hogere klasse, zoals bijvoor beeld twee levensgrote portretten ten voeten uit van vader Johan Huyssen van Kattendijke en diens zoon Johannes en op de tegenhanger diens echtgenote Adriana van Matenesse en een doch tertje. Met deze voortreffelijke portretten heeft Van den Queecborne stellig laten zien wat hij in huis heeft. Een andere portrettist uit het begin van de zeventiende eeuw die ik wil noemen is Sa lomon Mesdach (...-voor 1644). Van hem worden verschillende portretten behandeld, maart ook een wel heel bijzondere familiegroep uit 1612. Dit fraaie portret heb ik een aantal jaren geleden mogen bestuderen in het restauratieatelier van Marjan de Visser in Den Haag, vlak voordat het door het Haags Historisch Museum in langdurig bruikleen werd afgestaan aan het Zeeuws Muse um in Middelburg. Afgebeeld zijn het echtpaar Balthasar van Vlierden en zijn vrouw Catharina Nieuwels ter ene zijde en hun dochter Gillina van Vlierden rechts staand naast haar man Guillaume Sweers en hun vier kinderen. Ter nadere iden tificatie zijn later - naar mijn smaak behoorlijk storend - kleine familiewapens op de borst van de vier ouderen aangebracht. Het type familieportret is zeer klassiek uitgevoerd en de kinderen zijn 'braaf' weergegeven, de oudste zoon zelfs met een bijbeltje in de hand. Van Mesdach is in de col- 40 Boekbesprekingen

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2021 | | pagina 42