blauw en wit, en rood en wit. Ook het sterke, vaak ongebleekte Osnabrugse linnen uit het Duitse Osnabrück werd gebruikt voor de kleding van slaafgemaakten.2 De Maria Elisabeth was verder geladen met: Rijnwijn, oude meikaas, jonge kaas, komijnekaas, Westfaalse hammen, Delftse boter, gort, anijs zaad, komijnzaad, rozijnen uit Smyrna, bruine peper, witte wijn, Franse brandewijn, 'Oost-In dische' meuselaar (bier), zeep, zwartsel, lijnolie, stijfsel, loodwit-verf, gele en rode verf, blauwe smalt (verf), menie, Spaans groen (verf), spijkers, houwelen, hagel en buskruit. Tot ballast dienden 30.000 gele klinkers en 7.000 rode dakpannen. Voor de retourlading die, zo wensten de di recteuren, vooral uit cacao zou bestaan, waren er ter verpakking 36 pakken zegeldoek en 129 lege cacaobalen aan boord. De totale lading vertegen woordigde een inkoopwaarde van 4040 ponden Vlaams, omgerekend zo'n 242.500 euro.3 Bijl moest zich na aankomst op Curasao vervoegen bij koopman Juan Schuurman. Deze was op de hoogte van zijn komst. De directeu ren van de MCC correspondeerden al langer met Schuurman en hadden hem per brief ingelicht.4 In de brief hadden zij de goederen aan boord van de Maria Elisabeth aangeprezen als 'een cargazoen- tie van de courantste waren', die op het eiland spoedig zouden verkopen, 'soo van consumable Kaart van Curasao uit 1715 door Gerard van Keulen. (Nationaal Archief VEL590A) als vivres behoeftens alsmeede van de cou- rantste meest getrockene (verkochte) manufac- tuuren voor de cust'. Met 'de cust' werd de kust van Spaans West-Indië bedoeld; de koopwaren zullen be doeld zijn geweest voor een deel van het huidige Venezuela, met Caracas als belangrijkste stad. Het assortiment was samengesteld op advies van kapitein Ackervelt, die voor de MCC Curasao had aangedaan en nog maar net was teruggekeerd in Middelburg. De directeuren vroegen Schuurman de goede ren - tegen een bescheiden provisie - te verko pen. Ze wisten dat de kapiteins uit Amsterdam hun goederen zelf aan de man brachten, maar de directeuren riepen de hulp van Schuurman in. Ze stelden hem een opgave van de inkoopprijzen in het vooruitzicht zodat hij op basis daarvan naar eigen inzicht kon verkopen. De directeuren waren ervan overtuigd dat hem dat geen enkele moeite zou kosten, vanwege de beperkte hoeveelheid en de grote verscheidenheid van de goederen. Bij Juan Schuurman op Curasao Op 27 juni 1732 bereikten de Maria Elisabeth en haar bemanning veilig de haven van Curasao. Onmiddellijk na aankomst wendde Jan Bijl zich tot zijn contactpersoon, die op het eiland een 2 Een geslaagde ontsnapping aan slavernij

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2021 | | pagina 4